Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, September 23, 2005

669. Hypokondri

jag vill veta hur ni mår
hur ni står
och röker er sista cigarett
är det Marlboro eller Lucky Strike
Hasch från Amsterdam
Svindyrt gräs från Himalaya
Ett sugrör från McDonalds eller
Camel light
Jag vill veta hur ni mår
Reflektera mig
Stå inte bara där
Som tårarna i era ögon
Bländar drakarna på väg till
Månarna och solen i ryggen
Men vinden mitt emot
jag vill veta hur jag mår
Och skiner upp den delen
Av månen som aldrig
Annars syns
I månskenet ska vi dansa
Med vevande armar ska jag ta dig
Ditt våta hår
Och doften av siden
Kan ta mig till Indien
Krokodilerna i Afrika
Ser ni inte att
Jag behöver ER!
Ett främmande ansikte
kan vara en spegelbild
om man så bara
kisar med ögonen

Jag älskar er
Jag älskar er

Ta mig någonstans
Ta mig någonstans
Ta mig dit
Där alla är som
Du och jag
Annars
Jag går av här
Jag går hellre av
Än att låta tiden
Lägga mig på botten av ån
I staden under neonskyltarna
Samlas alla som trodde att det var bra
Att stå där
Ha, ha, ha!
Från gatuhörnen tränger
Skuggorna på
Faller över
I en slags symfoni
Med dirigerarpinnen i
En blind pojkes ena hand
I den andra handen en mikrofon
Och han säger att månen dör
En gång vi kommer alla
Gå vilse då om inte musiken
Leder oss rätt och han har
Börjat redan nu men ni ser
Bara hur vilsen han är och vi ser
Månen skina som aldrig förr
Han svingar pinnen extra hårt
Som ett manifest
På riktigt jag hade rätt
Men när man försöker
Övertyga någon blir man
Aldrig trovärdigare än
Lögnaren så han packar väskan
Och drar hem med pinnen
Som käpp som
Magisterns pekpinne nej
Som en trubbig pinne
För att hitta rätt
Och jag kan inte annat än leka
med tanken och tro på att
det han sa var sant bara
för sakens skull
TV-sänd våra uppgörelser
På bästa sändningstid
Är han blind
Eller inte så jag vinkar
Och kollar om han vinkar tillbaka
Han tittar inte ens
Det är alltid så
Efter skuggorna kommer
Gatans barn
Som i svallvågorna
Över gatorna i New Orleans
Titta på mig
Vi dödar inte dig
Men snälla spring snabbt härifrån!
På taken sitter jag
Med skatorna och vi skriver
Poesi om det vi ser
Som pojkarna med block i sina händer
Frågar konduktören efter en vässad penna
Att skriva ner noveller om passagerarna
Som går av och på
Och alltid tittar så oroligt omkring
Sig
Lita på mig jag vet
Jag har varit där
I Indien såg jag
Tre män dö
På spåren deras huvuden klövs och jag
Som trodde att självmord bara fanns
Där hösten tränger på med bruna löv
Fick bara helt
Jävla brutalt
Se att vissna kvistar finns även där
Överallt
Här?
Så jag ska åka runt som en guru
Till alla olyckliga människor
Och berätta om regnet
Vi behöver för att växa som
Hönans ägg kläcks till slut
Vet ni inte att efter
Regn kommer solsken
Och i skuggorna kan vi lägga oss
Med en Pina Colada och skratta åt
Folket i solen som spränger sina rödlätta hudar
Till en gräns av kol
Dit inte ens cancern har hunnit än!

Har vi rätt att gråta
Ska jag fråga mig
När jag står vid sidan om mejeriaffären
Och lyssnar på konversationen
Från affärsbiträdet säkert
En vikarie för hon flackar så med blicken
Tror väl att jag är en mördare bara
För att jag har en tredje gradens brännskada
I ansiktet och faktiskt en fjärde grad
På pungen men det är ingenting jag pratar
Högt om så håll
Käften är du snäll
Hon tittar på mig och dom snackar
Om kundens handikappade son som behöver
Hjälp att onanera till Victoria Silverstedt
Som hon och pappan laddar ner
Hennes senaste alster av bara för att
Sonen ska ha det bra
Misär, misär ska jag säga som
Ett 'blablabla' och TV-ljud i bakgrunden
Skaffa TV 1000 efter tolv
Och se inte så jävla ledsen ut
Förresten så är det skönt
Eller skönt och skönt
Men helt okej ju och
Det finns barn i Afrika som inte
Vet vad vaginor är och
Vill ha mat!
Och jag sa det finns barn i Afrika som dör
Vi står bara här med armarna i kors
Och skickar SMS till såna där TV-galor
Där artisterna hoppar och poserar som om det
Vore en reklamsnutt för giljotinen
En PR-kampanj för senaste skivan där dom
Sjunger att sex är skönt
Och mat är gott
Till barnen i Afrika lyssnar inte på
Sån musik
Dom stirrade
På mig med sina vidsinta ögon som
Om jag hade klätt av mig naken
Och visat brännskadan på
Pungen
Och jag sa barnen dör av AIDS
Klamydia och herpes
Men speciellt av polio
Och såna sjukdomar som bara finns
I historiska skrifter om den medicinska
Utvecklingen i Ukraina
1765
I latinska betäckningar
Lever vi våra liv i
HYPOKONDRI
Och döper våra barn efter dom mest
Dödliga
Smärtsamma
Sjukdomarna
För att kunna säga
Vad var det jag sa
När myten kör över sanningen
Och fruktan blir verklighet
Har vi fortfarande hedern kvar av att
Ha sagt såna saker först
Läser några rader till
Känner efter
Är inte smärtan i höger lår
Outhärdlig just nu
Bara för att kunna stadens
KONDITORI
Och köpa den dyraste tårtan
Med marsipan i överflöd
Och en brud med sin brudgum
Längst upp
Vi ska ju ändå dö snart
Vi ska ju ändå dö
Förbrukningen av förfalskade mediciner
Som fejkade läkare i gröna trikåer skriver ut
Dominerar marknaden och föder paranoian
Som en elektrisk stöt från topp till tå
Totalt och utan omdöme
Dom tittar och pratar
Som folk pratar till den personliga
assistenten om mig i tredje person
när jag står precis bredvid
Som Kristian Luuk när han kopplar ihop
Två stycken pizzerior och ringer upp
Två olika pizzerior säger
Hawaii och låter samtalet
Skena iväg till en förvirring
Av femte gradens brännskada
Och jag säger Paris Hilton
Går därifrån
Hem till mig
Och granskar grundligt
Min kropps alla brännskador
I spegelbilden fylld
Av rökmoln

Gatans barn med knark i sina fickor
Vet alltid mer om livet
Och vardagen
I misären än
TV-reportern som står och filmar allt han
Ser med ett hånleende
Och folket på Plattan säger
Ge oss ett politiskt parti som vi kan rösta på!
Ge oss politik!
Det aldrig vi som ska sälja själen
Till politiken demokratin och Göran Persson
Har inte varit sig själv
Sen han har 29 år kanske
Går det kass med sexlivet
4 sekunder eller 4 timmar
bra eller anus och i en direktsändning
knullar Bosse Ringholm med en kameraman
för att han inte tror att sådant
sänds ändå i publikan skanderar alla
Big Brother-Bosse som om
Det blivit en guldstjärna i kanten att
Knulla när storebror tittar på

för att förstå sig själv
måste man förstå världen man lever i
om man inte bryr sig om att
förstå
behöver man inte heller bry sig
att förstå sig själv

visst är det underbart
och jag ser att någon har
skickat in ett dagens ris
till en sån som mig
det står
varför gjorde du ingenting
varför stod du bara där
och jag ska nog
skicka in ett dagens ros
som svar
ett dagens ros till killen som slog
och skriva
jag förlåter dig

och jag är inte arg, no no
eller bitter
no, no!
jag har bara en jävla
portion självdistans
som är inuti och vibrerar
som en mobiltelefon
med inkorgen full
och ett samtal väntar
från hon som sa att
hon kanske skulle dö
eller leva kvar
vem vet jag vill
veta om Sebastian vinner Idol
innan jag fattar det
slutgiltiga beslutet
om min slutgiltiga undergång
eller ett långsamt
förfall
där någon skriver
”Det var en gång”
innan man ens hinner
därifrån
det är en självdistans
från andra sidan Nordpolen
och jag har pennan i min hand
snösläden kopplad på
runt min kropp som en livrem
över tinningen
och kartan i min famn
jag ska hitta dig
jävla självdistans
jag ska hitta dig
och driva ut dig till tonerna
av klassiska musik
en symfoni
Tjajkovskijs första pianokonsert
Spelad på en tamburin
Kvällen är sen men natten
Är ung
Jag ska driva ut dig
Sen ska jag skrika till folket
Som rör sig
För snabbt förbi
Jag ska skrika
Hej, ni kan få mig
Hej, ni kan få mig
Jag är trött på
Att spela svår

På tv:n snackar dom om
Död
När oljepriserna går upp
Till nya rekordpriser
Startar Aftonbladet en jävla
Kampanj
Och säger skriv på här
Nu vi vill kunna åka
Bil till framtiden
Och dåtiden
Skriv på
Skriv på här
Skriv på nu
När oljeriggen faller
Utanför Texas kust
Sänker nyhetsankaren
Tonen som om
Han sörjde sina egna
Barn
På Eurosport slåss två
Män utan handskar
Och killen från Norge
Vann men han hade
Ingen skepparkrans
Precis han måste
Ha varit bög
Om man inte ser ut
Som en viking
När man slåss
Är man ofta det
På femman knullar
Natascha redan första
Kvällen
Slår ut med armarna och
Säger MEN HALLÅ
Jag är ingen bimbo
För mina bröst
Lever sina egna liv
I bakgrunden står
Jag och försöker
Synas genom förstorade
Läppar av silikon
Bygger vi upp en
Hierarki
Med silikon biktar vi
Och säger
BIMBO
Men hallå det är
2005 och ingen ska väl
behöva vara bimbo
nu
genom EXTREME MAKEOVER
tillägnar vi våra liv
som skyddslappar går vi rakt
fram rädda för att se
någonting som inte passar
in i det här sammanhanget
som jag går alltid förbi reklampelare
med H&M-modeller
och känner mig i vägen
för jävla blek
för jävla undernärd!!
skrattar dom åt mig nu
skrattar ni
jag skrattar åt er
men har bara inte hittat
ett snyggt sätt att skratta på
vi bygger våra liv
som en slags allemansrätt
för sättet att knulla
på bästa sändningstid det ser
så lätt ut
hur gör ni
skicka ett vykort för
jag undrar så
med benen i kors jag vill
dansa ikväll
det röda vinet flödar
som blodet genom
venerna och ådrorna
är en sluss från hjärtat
ut i kanalerna
där allting kretsar om
vem som får vem
först och vem får
titta på ikväll igen
läsa dikter och drömma sig
bort det blir säkert
jag men det är
lugnt jag är van
jag kan till och med
bjuda på det
på TV4 får den lite
för feta killen
med händerna i fickan
nästan inga röster
heller i år
men han sjöng inte så
bra han var mest
en soft kille som
borde gå hem och
softa med vännerna

min mamma säger att hon
känner mig hon vet
vem jag är men det är
inte samma sak

jag sitter här och rider ut
stormen
på första parkett
jag såg sista scenen och
föll ner i min stol
glömde av att applådera
när ridån föll ner
och alla skådespelare
stod i en ring
med blickar för
att döda
sa
du har suttit här länge nog

jag var hjälplös som en
schackpjäs
när någon lyfte mig
i håret
och ställde mig på en
plats där jag aldrig
varit förut
det är över nu
det är över nu
jag vände mig om och
där stod alla dom som
jag glömde säga
hej då till

och bonden hoppar
bara ett steg
framåt
det är lugnt
och jag försökte lugna mig
när jag kände den varma
handen
en pulserande handled
mot mitt kalla bröst
sen sa någon schack matt
det är sant jag hörde det
som ett eko från okänt
håll på avstånd
och fem darrande fingrar
klev ner från himmelen
jag sa hallå är det över nu
men ingen svarade och kungen
föll på knä
kysste mina tår och
jag sa
tack men när det är över
måste vi ändå stanna kvar
och städa upp skiten
efter oss
jag trodde aldrig det skulle vara
så lätt
att vinna kampen på egen
hand nästan själv
jag trodde inte ens att
det skulle gå

***

Bill Brandt berättar
Om ett ställe i
Världen där han
Ville ta kort på
Alfred Hitchcock

En mörk gränd
någonstans
Och han säger
Att en bra fotograf
Är en bra psykolog

Får mig att tänka igen
Man måste tänka
Så mycket nu
Tänka på att förstå
Att inte förstå

Det är stämningar

Förstå att det inte
Är det allt handlar om
Och i stämningarna är man
Han som
Trodde han visste
Men inte förstod

***

Att den tiden är förbi
Och man är äldre nu
Ett fotografi är ett konstverk
Där fotografen tänkt ut
Varenda penseldrag
Som Van Gogh med
Sina solrosor
Varje sken
Och varje blick
Bär sitt eget öde
Och sitt eget liv
Där skuggorna
Tränger på
Stirrar fotografens
Blinda ögon
Rakt emot oss

Och jag kan inte längre
Gå till bilderna
I tidningarna
Utan att själv
Måla vägen dit
Med gruset i allén
Sparkande framför mig
Som fotbollar och
Drömmarna om
Maradona 86
Garrincha 58
Cruyff 74
Tog över mig
Min riktning
Och mitt mål
Blev en gammal
Tant med rulator
Jag siktade och träffade
Gjorde målgest
I en piruett
När hon fortfarande låg
Ner och dog med
Lårbenshalsen av på
Mitten och sa sina sista ord
Hälsa mina barnbarn att jag
Älskar dom hälsa dina föräldrar
Att du döda en dam
Jag sa förlåt
När ambulansen kom
Jag sa förlåt
Till polisen varje dag
Som jag sa förlåt
Till fängelsevakten
När han sa godnatt
Men mina drömmar gör mig
Alltid till en annan man
Vilsen i det uppenbara
Förlorad till det självklara

Jag kan inte längre
Stå i spegelbilden
Utan att själv rita
Konturerna
Lite bredare än förut
Lite gladare
Lite brunare

Jag kan inte längre
Titta på klassfotot
Från högstadiet
9 D på ISG
Utan att själv
Måla vägen dit

***

Det är en sång
Jag har slutat sjunga
För folket på en
Perrong där bussarna
Slutat gå
Sista bussen 1966
Ändå samlas alla där
Ni kan komma hit
Jävla sadister
Jag är inte rädd
För er!
Kom hit alla
Alkemister
Titta jag har blod i mitt sår
Ett hjärta av silver
Och en tånagel
av guld

1 Comments:

At 8:19 PM, Anonymous Anonymous said...

Mycket det där-är det någon som orkat läsa allt??Vill man ha läsare och kommentarer så skriv kortare och byt ofta-helst varje dag!!Ett tips bara!Innehållet är ju bra och roligt-men så långt?Håll ut´snart hittar de dig.Läs själv andras sidor och kommentera, då gör de samma med dig!

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com