Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, September 24, 2005

671. Eddie the eagle

Jag drömde i natt
Att alla fula
Fåglar
Har också
Vingar
För jag såg Eddie the Eagle
En gång när jag var
Fyra år
Och jag hörde bara
Mina föräldrar skratta
Jag drömde inatt
Att världen sprängdes
Och vi sprack
Mina ögon är röda
Men dom lever
Än
Det finns inga människor
För dumma för att leva
Men det finns sätt
Att döda

Som bara smarta människor
Kan komma på
Dom ska döda dumma människor
Genom att komma på saker
Man måste tänka
Igenom
För att förstå
Färger på alla hus
Kläder
Färgglada
För att inte dom färgblinda
Ska se
HALLÅ
Ser ni mig
Det här är till för er
Höga trottoarkanter
Som stup till
Avgrunden
Ruinens brant
För dom som inte lärt
Sig gå
Jag såg ett övergångsställe
Med en lång kö av rulatorer
Rullstolar
Där trottoarkanten var säkert
En halvmeter hög
Och bilarna tutade
Och kön ringlade sig
Ända upp
Från
5th Avenue till
Brooklyn
Och jag tänkte herre gud
Är det så här
Vi lever våra liv?

Med ena handen håller
Vi upp som en gard
I självförsvar
Och den andra handen
Hänger fri för
Att vi lättare ska kunna plocka
Upp rosor
Vid vägens kant och
Ge till dom som inte
Slog jag
Har famnen full av frön
Men ingenstans
Någon jord
Något land
En rabatt
Eller kruka
Att plantera dom
Där ensamma
Fåglar bygger sina bon
Dom missanpassad
Utan fjädrar
Av dun
Där änkor ruvar
Sina ägg
Jag älskar dom som sjunger
Det falska kvittret
Har sin charm
Om man så bara inte
Tolkar det som
Misslyckade försök
I obalans
Finns drömmarna
Som en motvikt
Till den man ville bli
Som en motpol
Till den man andra bli
Vinglar man en gata fram
Snubblar
Och ramlar men tar sig
Snabbt upp igen
Bara för att bli sedd

Jag älkar det som jag älskar
Dom som sjunger
Och dom som aldrig
Lärt sig gå

Men ingen som
Förstår det

Jag älskar er

***

Vet du vad jag tror
Det är så svårt att förklara
Men jag såg en bok
En gång och på framsidan
Stod,
SAID
och under det stod det
Feeling good is good enough for me
Men det är inte vad jag tror
Jag tror att alla människor
Inte vet
Jag tror inte dom vet
Hur fria dom är
Ni är fria
Vi är alla fria
Jag tror vi är så upptagna med att dölja vilka vi egentligen är
Så vi klär på oss
Hade vi fötts med kläder på
Hade vi alla klätt ut oss
Till nakna varelser

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com