Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, March 10, 2006

1082. Ezra Pound

Ni som sett era hjärnor
skrumpna förtvina som
höga stön och lågor
falska bilalarm och
meteorologers farhågor
tsunamivarningar och
en utballad personalfest
på SMHI gud är lös
gud är lös och det
är skogsbrand i Simrishamn
skämtade bara ghurgl ghurgl
01:53 ge mig vatten jag
är så jävla full full som
ett hus full som ett hus
ni som sett era hjärnor
skrumpna till ljudet
av ord som möglar
brinner upp aska och
plast jag har sett
er jag har sett er
sen rökte
jag en lucky strike

allt jag ser allt
utanför är fruset till
is men vad gör solens
strålar åt det ingenting
just ingenting det
går jordskred i min
hjärna jordbävningar
och vulkanutbrott men
vad gör gudarna åt
det vad gör gudarna
åt det hur stora bomber
vi än bygger får dom
plats i fantasin och
för varje bomb som
görs skapas också ett
bombnedslag jag låser
toalettdörren ibland
för att vara ensam och
utnyttjad för att vara
mig själv och utnyttjad
för att vara utnyttjad
för att vara utnyttjad ställer
mig bredbent i min
spegelbild och putsar
spegelglaset rent från
damm rent från imma
dimmor och dåsiga
blickar & blixtnedslag
men vad gör gudarna
åt det vad gör gudarna
åt det dom tittar på
och räknar ner från fem
säger vilka flyktvägar
som än utstakas leder
alltid någon hem det
gäller bara att hitta den
förneka den och förtränga
den älska och försaka

här kommer jag
17 år och vid liv med
benen i kors och armarna
i stäv jag har väntat
länge nog på att få plats
jag har väntat länge nog
på att bli förstådd älskas
och hatas beordras och
förstumma dövas och
blunda och bli blind
på kapp med samtiden
på kapp med samtiden
men vid liv sen hörde
jag mjukt en nerv
löpa tassa på tå
och gå som en sjuk
man från sin bädd
dansa en desperat dans
falla omkull i obalans
räknas ut från 1 till 10
resa sig och säga
här kommer jag
17 år och vid liv
här kommer jag
17 år och vid liv
det är min tur nu
det är min tur att
ta tjuren i hornen
och rida kamelerna
till ännu en horisont
ökensand mellan tårna och
tsunamikatastrofer mellan
ögonen det är min tur nu
att leka tjuv och polis
med orden med orden
som säger att
jag borde lämna dom i fred
att jag borde gå hem
och lägga mig haha
som om dom inte vet
som om dom inte vet att
jag är 17 år och vid liv

nerver stora
nerver tunna nerver
saliv i droppar som
klasar av vindruvor och
tiny tears av salt
hämnd och kärleksmotiv
kommer du ihåg hur
du brukade snacka
stammande och säga
Jack Dempsey
passion kärlek
och själ men vad
som än händer så
är jag äldre nu haha
så är jag äldre nu och
mycket starkare hur som helst


och vid liv

Easy Rider
sex
kaffe & cigg

viskande du skulle
inte känna igen mig nu
darrande och blek
teeny-weeny string
bikini och vid liv

igen och igen
suktande i allt
regn pustande suktande
suktande skrikande
om vem som kysste
vem bakom ryggen på
Marie aldrig leende utmattad
och blodig

nerver stora nerver
och små

folket sniffa lukten
av bränt kött

en brigad av män i
rostiga uniformer glänsande
hjälmar självlysande smink
folket sniffa lukten
av bränt kött

lågor som anfaller
lågor som anfaller mamma
jag kan inte sjunga idag
mamma jag kan inte
sjunga idag

om du kan
ett sista skrik
jag brinner jag brinner
så släpp ut mig
17 år men vid liv

varför fortsätter vi
gå med våra tankar och
fickor fulla av damm
hökarna är arga idag
som tår med nageltrång
i en övernattningscell

jag sitter med
Ezra Pound i famnen
och otvättat hår
försöker sortera upp
gamla minnen svartvita
fotografier med fragment
från Yeats Burns Keats
Shelley och Walt Whitman
TS Eliot ya know det
är alltid samma sak
först skrattar man
sen kommer tårarna
gråten i halsen och
jag älskar dig så mycket
att jag hatar dig

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com