Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, March 10, 2006

1076. Fyra sekunders bomblarm

Ni som varit med
om bankrån bankrån och
vakter diskret klädda framför
ingångar och portar klottrade
av mods spända blickar
ni som såg Munchen 72
live med nylonstrumpor över
TV-apparaterna ni som
läst Kurt Vonneugt och
tänkt att verkligheten är
aldrig bredare än ett
fyra sekunders bomblarm
över Dresden och
bomberna som föll
är aldrig längre härifrån
än då aldrig dina
eller mina dom bara
ligger där som Slakthus 5
och en välkommen hit-skylt
Lennart med H och
kaffe latte så kom igen
då så kom igen då och
runka kuk

sitter jag med jackan fortfarande
på och läser om logiska
slutledningar och ologik
men finns jag och
i så fall varför finns aldrig
någon logik när det
handlar om att synas
och bli sedd finns ingen
logik när man verkligen
behöver den så jag
behåller jackan på
ett tag till och hoppas
på att det blir
bättre snart varmare
varmt nog lite
värme tack

ni som ligger med Kafkas
dagböcker som huvudkudde
ni som äter upp Stäppvargar
bland möss och människor
ni som gräver upp och gräver ut
gröper ur och täljer ner
allt ni ser ni som lever genom
att dö och döda ni som
älskar i självförsvar och
hatar i tidsfördriv ni som
skrattar och hatar föraktar
och bråkar i direktsändning
på framsidor ni som säger
hej till Farmen-Qristina på
stan ni som säger hej till
Skara-Bert och Sigvard
Marjasin ni som super
med barnvagnar och knullar
på vardagsrumsgolv och
knullar till ljudet av TV 3 direkt
Robert Aschberg Leif
GW P Efterlyst ni som
knullar och bråkar super
grälar och lite försoningssex
live på kanal 5 ni
som lever jag älskar er
jag älskar er jag älskar
er

så skriver jag bara
som en ursäkt för att
inte göra saker som är
mycket verkligare
alltid mycket viktigare
läxor disk och tvätt
så skriver jag om livet
egentligen för att
leva det diktar upp
det för att ta del av
det diktar upp det
som en ursäkt för att
inte leva för att leva
utan att mena det
för att undvika verkligheten
och fylla dess plats
med ett svart hål
svarta känslor svart
fantasi och något
mycket verkligare ändå

jody and the kid
jag såg dig på
skolgården stå och riva tofsar
ur ditt hår

vi passar inte in här vi
passar inte in här och
ibland önskar jag att jag
kunde skrika det på
ett språk som någon
förstod men hur ska
man skildra ensamheten
om inte att ställa sig
tyst och övergiven
i ett mörkt hörn det
mörkaste hörnet och
hur ska man skildra
livet vi lever i om inte
genom att spela död
och låta folket som
att trodde dom visste
precis vem man var
komma dit och begrava
kroppen orden och
det som finns kvar
och hur ska man skriva
en dikt om att inte passa
in när det egentligen
är helt uppenbart det
är dom som dom som
sitter och formulerar
rubriker nu dom som
tror dom vet dom som
rimmar och får till det
det handlar alltid om
att få till det och ibland
så vinner dom men
vad dom vinner är
ingenting nothing
really nothing to
turn off

& don't look back
in anger med punkröster
och piercade bröstvårtor
nej till kärnkraft-banderoller
nakna kroppar och långa
ovårdade frisyrer hår
på kroppen och hår på
kuken och fittan så klart
stål och spyrosa smink
om jag bara hade valt
en bok och en författare
att hämta inspiration
av hade jag valt Dylan
Thomas Intill mjölkhagen
för att den studsar med
orden den studsar med
orden den studsar med
orden & don't look back
in to the motherfucking
sun dom går där två
och två jesusbarn och
wannabe-pastorer dom
går där som samhällets
aorta som samhällets
tumör som samhällets
självutnämnda frälsare
som clowner och teletubbies
som ånga och damm
dom går där och ser
förståndiga ut jag vill
rista in i deras pannor
att livet handlar inte om
det livet handlar inte
om att tro på någonting
och dö för det om att få
för sig saker som uppenbarar
sig vi är bara skal vi
är bara skal och låt oss
förbliva det livet handlar
om tro på sin egen
spegelbild slem snor
svett saliv och ha
fel om att stå där dag ut
och dag in och sen på
sin hundraårsdag se
alla kroppsvätskor
torka in och huden
falla av och vad som finns
kvar efter det är
aska och is åska
och blixtar bomber
granater och Love will
tear us apart på
högsta volym på repeat
gnisslande skrapande
rasslande pratande hysteriskt
högt hysteriskt på alla
sätt och vis

jesus går först i
tåget av demonstranter
han säger till Lisa med
läppen ska vi knulla nu och
är allmänt verbal jesus är
verbal och översexuell borde
ha smäll borde ha smäll
tungt kriminell

jag hade en dröm om att
allt skulle bli bra jag hade
en dröm om att allt skulle
bli bra igen sen ringde
telefonen och någon sa
ska du hänga med och
knulla plastleksaker och
jag kom på igen att drömmen
var inte en dröm det var
du och jag haha det
var du och jag och jag
har Steinbeck under ådrorna
jag har Steinbeck under
ådrorna och ibland känns
det som att jag är den stora
kroppen i ett för litet skal
som skaver och svettas
och skriker släpp ut mig
släpp ut mig jag vill
inte vara kvar

jag ska skriva en bok nu
jag ska skriva en bok idag
om igår och alla dagar
innan det jag ska skriva
en bok en memoar om hur
jag dör lite till och lite
till för varje andetag men
lever kvar i luften jag
andades ut i luften utan
form går jag runt
och runt i cirklar runt
mig själv med skoskav
herpes och
rastlöshet vilsen
förvirrad och naken
undernärd blek och
barfota går jag runt i
cirklar runt mig själv
och letar efter vägen
därifrån

så mycket ilska finns det här

ni som bråkar för ett
bra försoningsknull och
älskar i självförsvar jag
älskar er jag älskar er

jag har Steinbeck i mitt
blod puls i orden ord i
pulsen men det betyder
inte att jag vet
hur man gör att jag tycker
om Steinbeck pulsen
blodet det betyder bara
att jag har Steinbeck i
mitt blod att jag har
Steinbeck i mitt blod
och snart så går det
utför och dom har inte
förstått oss
dom
har fortfarande
inte förstått
oss inte här
och inte nu vad
vi lever för och
hur vi lever
för att dö slår jag igen
sovrumsdörren med
ett ögonblink en
käftsmäll en örfil
och två burkar sill slår
jag igen dörren extra
hårt och sätter på
Tindersticks porr
och tv-spelsvåld för
rätten att gråta för rätten
att vara man för rätten
att förbruka min rätt
och alla andras rätt som
världsmedborgare
17 år och vuxen på
samma gång för rätten
att överleva
tandtroll tandläkare
nationella prov och
super mario bros för rätten
att stå på ett ben cykla utan
att hålla mig i och pissa
i motvind upp och ner
plocka äpplen med
maskar i plocka smultron
och pärla pärlhalsband för
rätten att döda andra
barn för rätten att dö och
för rätten att leva kvar går
jag runt mig själv i
cirklar motsols men medströms
och säger imorgon är
en annan dag imorgon är
en annan dag men
det var kul så länge det
varade det var kul ett tag
prutt knulla
fis
bajs
kiss fitta hora
bög och
Slobodan Milosevic för
rätten att skriva poesi
så länge rätten
att skriva poesi fick
plats i spegelbilden så
länge spegelbilden fick
plats i mig och ögonen
månskenet och blickarna
Arthur Rimbaud & drömmarna
för rätten att
knulla dom som
redan
vet
hur
man
gör

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com