Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, February 03, 2006

994. TV 3

Jag tror det blir så en gång, jag tror på dom som tror på mig, jag tror på kärleken, ibland, stenad till en gud och fångad av kameran i ett ögonblick av dans; jag tror på kärleken när den tror på mig, högtalare som skriker när talare talar om skatteavdrag och räntehöjningar ta mig till ett hak där folk dricker svart kaffe ur stora glas och chokladkakorna har grädde & glans & poesi & vackra ord:

Folk i kavajer och Bob Dylan-frisyrer citerar Koffe från Vinterlandet och läser Charlie Glimmer-poesi från lappar som hittats i stan, blöta, blodiga och stinkande från avfall och kloaker, satts upp på kylskåp till att betyda någonting och det är rockmusik från 66 och Dee Dee Ramone på alla väggar som täckmantlar över hål i cementen och hål i hjärnan från sår som aldrig läcker, kommer du ihåg dagen när Lee Harvey Oswald dog och en tidningsannons om penisförstoringar och bäbisleksaker av gummi och latex, yes, kommer du ihåg hur världen bara blev kallare ändå dagen när Lee Harvey Oswald dog och Andy Warhol spelade in en film på mannen som sov och vart fanns värmen när harmonikan tystnade och folket skrek att vi vill ha tillbaka han som sjöng om det kalla samhället, var det inte som att skrika till sin egen spegelbild så ge lite kärlek till dom som behöver det, till dom som springer, till dom som går:

Ett schackbräde har möglat sönder från norr till söder och på TV:n visar dom några som dör & på TV3 samlar en TV-SHOP-kille damm från en matta för att visa hur bra han är, hur bra han är, hur bra han var har ingen förstått, så han sprider ut dammet och samlar ihop det igen, hur bra han är, hur bra han är, går bara att se när han går därifrån så jag stänger av TV:n och låter snöflingorna snöa in som duvvingar från ett kuddkrig men när jag vänder mig om finns det ingen där som slåss, ingen som slåss, om det bara hade funnits någon där som slogs, om det bara hade funnits någon där som slogs:

Och jag tänker på Neil Young ibland.
Jag tänker på Lee Harvey Oswald ibland.
Jag tänker på Bob Dylan ibland.
Men oftast är det bara jag.

(Tidigare publicerat på indiefingret.se)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com