Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Monday, June 27, 2005

Tidigare opublicerat material: "I was here 2004"

16:e december, 2004:

Om jag dör nu. Så här ung och så här fri. Kom ihåg mig som ett ensamt barn. Ensam i en stor folksamling, som ett öde hotell i Mumbai. Säg att jag dog bland råttorna och hundarna och kossorna som åt plast på trottoaren, och jag bland barnen som aldrig blev någonting. Ensam, ihoptryckt med vänner, som aldrig förstod. Rädd för de som förstod och visste vem jag var, och rädd för främlingen som kanske skulle döda mig, med en enda blick. Säg att jag var en sån som kollade mot varje horisont och drömde sig dit men det var alltid någon i vägen som berättade hur allt skulle vara. Och jag dog med kroppen lutad mot en vägg och huvudet bredvid, rullande ner för trottoaren bland plasten och kossorna och någon gång äter en kossa upp mig. Jag dog med kroppen lutad mot väggen där gatans poet skrivit sin poesi och alla andra hade fyllt i med "I was here, too" och jag skrev "I was here 2004". Och jag skrev "We rule the school". Och sen lutade jag mig bakåt och dog med avgaserna runt omkring och stanken av urin och av sopor som legat för länge på trottoaren och bilerna som körde förbi och det svarta molnen efter bussarna och överallt dimman av avgaser som kämpade mot solens strålar och alla gröna löv. Men jag dog ensam, och jag dog ung.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com