Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Tuesday, January 10, 2006

Chans till obalans

Med tio knogar blod
en famn av
rostna skivor
bruna löv
och ett klassfoto med sprucken ram
ser jag snöflingorna falla ner
en efter en
jag till och med räknar dom

och
bara med tio knogar blod
kan jag se utan att röra
utan att behöva rädda dom
utan att kasta mig ut
utan att dö
haha
det är synd om mig
det är ju synd om mig

jag kan lika gärna sitta kvar

så skriver jag mitt namn
på en lapp som flyger
iväg med vinden så att
någon kanske en dag
ser den
fångar den
kastar sig ut
förstår vem jag är
& dör

kanske inte

men bara tanken
håller mig vid liv

tanken på att bli förstådd
och glömmas bort
läggas på hög
& bli som alla dom
där utklädda barnen
i en Sagan om ringen-kö
som ringlar sig hela vägen
längs Kungsgatan och ut på Avenyn
där fulla flickor
får fulla pojkar
när klockan slår tolv och
jag skulle kunna byta plats
med varenda en
på sekunden
om jag kunde

och sommaren när Radio Dept. släppte 1995
fick mig att drömma om
sommaren när Little Eva släppte
Locomotion när Stone Roses släppte
Fool's gold när The Kinks Waterloo
Sunset när The Beatles släppte
Strawberry fields forever bara
en chans till obalans en chans
till obalans en chans till obalans
men vad skulle vi annars
göra vad skulle vi annars göra

dans dans dans dans
dans
dans

så handlar allt om att
drömma sig bort
om att förtränga verkligheten
om att tyna bort
försvinna
och komma upp som ett
ofött barn
i ett annat land
så har jag drömt
om att vara här
och nöja mig med det

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com