Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Thursday, March 16, 2006

1094. Speedwayresultat

Overhead-projektorn burrar och
någonstans ringer en mobil
som ingen vill kännas vid inte
nu och tystnad förmäten
några blickar kastade ut som
fiskespöns metkrokar finns
det någon där någon som
ser om det bara fanns
en enda någon och föreläsaren
gravid slår ut med armarna
och tittar ner säger; ni får
ursäkta mig men jag är helt
väck - när hon pratar om
samlevnadskunskap så vad
är inte vi så unga och så
oförstörda men vid liv
uppsköljda på främmande
land som sura uppstötningar
med galla i vi sitter där nu
vi sitter där och tittar ut på
skolgårdar som struktureras
från topp till tå mellan första-
väljare och andra-väljares
val och en smutsig hand
rödsprängda kinder och
överallt är det likadant dom
vill alla att vi ska tro på
dom och hittar på krig
för att se vilka av som
offrar sig och vilka
som tittar på en vattenpipa
i källaren och overhead-
projektorn burrar lika högt
som förut finns det något
där som jag inte ser som
alla har sett men ingen
talar om och återigen

tystnaden

jag är inte äldre nu

det är bara någonting
ni har fått för er

och slagna män
med gula tänder
reser med trasiga
väskor från
land till land

kom in sa hon jag
ger dig en
eld att sköta om

och jag hör hennes
namn ibland när jag
går från stad till
stad och jag har aldrig
blivit van vid det jag
har bara lärt mig
byta håll

byta stad

och hålla med

varför bränna
gamla broar upp
när man kan
spränga bort dom

och jag tar av
min stråhatt för dig
singing Here comes
the sun again

jag kan inte
leva ett perfekt liv
för jag är inte
sån det bara inte
är inte så det
bara inte
tilltalar mig

ett perfekt liv hade
varit ett liv
där blod rinner
vänner dör och
jag skriver om det
i en bok och låtsas
att jag bryr mig

i en dikt några
enda ord staplade
på rad som får
folk att verkligen
tro på mig och
mina tårar och
gå på det som om
jag gråter för
sånt en dikt
som får andra att
tycka synd om
mig som barnen
gråter åt clownen
när han spelar
död ska jag
spela död i mitt
liv ska jag spela
död

jag måste ha
någonting att leva
för så döda mig

speedwayresultat
på lilla sportspegeln
kalla fakta-program
om för tjocka barn
löpsedlar om att
vara glad så döda
mig haha så
döda mig

med sot som
mjölkmustasch
går jag på stan och
hälsar på alla
som hälsar på
mig med sot som
mjölkmustasch
och rökringar som
en gloria som en
midsommarkrans med
tistlar i äter jag
den sista middagen
på ett kebabställe med
plasma-tv och hemmabio-
system går upp
klär ut mig och säger
att shit happens ungefär
som Sokrates när han
tömde giftbägaren ett
jobb som måste göras
och korset bär jag
som en batmandräkt
frågar jag busschaufförer
och korvkioskpraktikanter
om vägen till Golgata

vad sa Adams mamma
till Adams pappa när
hon blev med barn
eller var hon otrogen

sånt vet man inte

och jag var aldrig
ett våldtaget barn ett
slaget barn ett misshandlad
barn ett antastat och
utstött barn ett dödfött
barn jag var aldrig
som dom jag var aldrig
som dom men ibland
känns det så och bara
känslan av att kanske
ändå var det så gör
mig mer till dom än
vad dom ser sig
själva vara i dimmigt
spegelglas

kom igen
nu tar vi dom

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com