Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, June 02, 2006

1232. Popmusik

Jag skulle kunnat dra en story här, om alla svin jag mött.
Jag skulle kunnat dra en story om alla svin jag mött.

Om dom där brudarna som stod i rökrutorna och snurrade tuggummin runt pekfingrarna. Korta kjolar, för små skinnjackor och munnbloss. Med våfflat hår och hemmagjorda piercingar genom läppar och näsor. Tatueringar om att skita i allt för man lever bara en gång; så håll käften. Fucking Åmål-prat. Rykten och jazzbyxor.

Dom som sniffade allt dom kommer över; från hockeypulver, McDonalds svartpeppar och salt, tobak, köpta ut av någon tanig jävels storebror, från videobutiken på andra sidan gatan, bytta mot pengar och kärlek, respekt och hastiga handslag, och byxor med häng, under alldeles för stora Wu tang clan-tröjor. Smäll på käften och söta chics.

Fy fan vad coola dom var.
Fy fan vad jag ville bli som dom.
Hångla upp dom och knulla dom upp och ner i fritidsgårdens soffor när alla andra gått hem.
Eller stod bredvid och spelade biljard. Spelade ingen roll.
Fy fan vad jag ville knulla dom.
Men jag visste inte hur man gjorde. Hur man knullade, så jag sa inte ens hallå.
Rev ut sidor ur skolkatalogen och färgade mitt hår, skyllde på att det var en spontan fyllegrej när det bara var en anledning till att säga hej! Hej? Kolla på mig, jag är likadan och vilka cigg röker ni.
Ska vi ta en cigg? Och vakta tungan, ett enda ord med fel dialekt; sen ut i kylan igen.
Förfester som drunknade i spyor och Aqua-musik. Häv, häv, och svep. Hembränd sprit, fifty-fifty med Fanta, exotiska frukter, en isbit och svep. Men svep då. Tönt!
Killarna med snus, "Ska vi knulla"-t-shirtar. Och ut i kylan igen.
Dom bara skrattade och vände sig om.
Mamma, mamma, kan du komma och hämta mig? Nä, jag är inte full. Det var cider utan alkohol.
Mhm.
Alkoholstank och vad håller du på med-prat dagen efter. Morsan var där. Farsan också. Det kändes som att hela släkten satt på taket och lyssnade genom små hål, radioapparater gömda i garderroberna; och gjorde high five: titta, han är alltid så där. Och vad ska det bli av honom. Tystnad, förlåt och tre dagars disk som straff.

Instängd på rummet utan någon att ringa till. Ett nummer till flickan i parallellklassen och vad ska vi snacka om-lappar över hela skrivbordet. Hjärtan och understrukna nummer. Inringade och hjärtan, hjärtan bredvid. Rätt så mycket väder och kallprat om andra i klassen. Ett ord med fel dialekt och klick!
Skitsnack och solen skiner idag. Sen klick och ut i kylan igen!

Med popmusiken levde jag mitt liv i drömmarna om att passa in.
Med popmusiken lever jag mitt liv.

***

Du sa, folk gör inte vad dom känner för, folk gör bara vad som ligger närmast till hands, jag sa; ta min hand, baby, och vi ser hur länge taket håller.

1 Comments:

At 5:30 PM, Anonymous Anonymous said...

men gud vad fint.

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com