Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Sunday, October 29, 2006

1443. Ett år

27 oktober

Pratade med T. om självmord. Han anser att det är en ynklig handling. En feg handling. En egoistisk handling. Jag anser den vara desperat, men modig. Vi kommer aldrig komma överens om den saken, men jag försökte säga till honom; varför tar någon livet av sig? För att han känner att han inte lever upp till andras normer. För att han känner att han inte passar in? I så fall, vad är det för egoistiskt med det? Men snarare motsatsen. Och modigt, för handlingen. Hur modigt är det inte att trycka av en kula och dö? Slungas ut i något okänt, det måste väl vara modigt om något. Ja, ja, nog om det. Jag fick avsluta diskussionen med att säga att jag i alla fall inte tänkte ta livet av mig.

När jag gick i gymnasiet en gång sa en klasskompis till mig, "du är en sådan person som kommer att ta livet av dig". Dom andra runt bordet ryggade tillbaka. Jag svarade, "aha" av ren instinkt, som om jag höll med. Och som ett, "tack", för att jag på något sätt tog det som en komplimang.

Och nej, jag ska inte ta livet av mig.

28 oktober

Om allt skulle vara oändligt och våran själ bara vara uppbyggd av atomer, om allt skulle vara uppbyggt av atomer, skulle alla atomer som skapat denna värld, som skapat vår själ, våra minnen, kroka ihop igen så att precis den här sekvensen skulle utspela sig oändligt många gånger.


29 oktober

Pratade om krigsfotografer och jag slängde ur mig att krigsfotografer saknar moral. Vilket liv det blev. Kvarstår ändå vid att krigsfotografer saknar moral. Vid fronten, i skyttegravar, med en kamera. Varför inte ett gevär? Tog exemplet med Robert Capa då han tog sin bild "Falling soldier". Hans kumpan och han själv hade hamnat bakom fienders linjer. Kumpanen ville flytta fram sin position, sprang ut på fältet. Blev skjuten. Capa satt kvar och tog bilden. Det måste känts märkligt att sitta ensam i en skyttegrav med en kamera. Natten föll på och Capa gick hem. Någon ifrågasatte om bilden verkligen var autentisk, och jag framhöll att den var det. Att dom undersökt saken, undersökt hur hans hand på bilden hade dragits ihop, vilka bara döende människors händer gör.

1 Comments:

At 4:00 PM, Blogger Karin said...

Alltså du skriver så himla djupt och bra att jag som inte gör det känner mig skitdum. Det är kanske dags att få in lite moral och styrka i bloggen. Men jag har inte riktigt koll på vad som förväntas av en som bloggare.

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com