Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, June 17, 2005

9.5 timmar

En dag på kapplöpningsb… DAGISET:

9.5 timmar. 20 minuters rast. Två bananer i lunch. Fyra knytnäveslag i pungen. Två nävar sand i hårbotten. En gunga i ryggen. En kastad sten på halsen. Nästan ett getingstick. Två glas utspilld mjölk på golvet. Ett blöjbyte. Tre gånger fastspänd med ett hopprep runt en flaggstång, som ”skurk”. Tre gånger robot. Två gånger Anakin. En gång avslagen pinne. Fem gånger: alla står och ropar ”BAMSE-fart”, vid gungorna. Två gånger dog Anakin. Tre koppar kaffe. En tömd diskmaskin. Åtta olika rim på mitt namn. Två lästa sagoböcker. Nio toalettbesök. En gryta fastbränd gröt. Två ihjälklämda skalbaggar. En spark på smalbenet. Tre tappade ägghalvor. En rulltårtsbit i gruset. Det är inte så att jag inte har någon kuk, jag är bara väldigt rädd för att visa den. Ett glatt humör. Vad jag kände mig främmande inför mig själv idag. I varje mening jag sade, i varje tonfall och uttal av sidorna i böckerna, tänkte jag, verkligen, är det jag som pratar, eller är det någon annan på besök. Men kom snart fram till att det var jag, därför att orden i nästa sekund mynnade ut i tystnaden, och inte bara tog slut vid punkt.

***

Den dagen då kvinnor inser sin fulla makt, just i att vara kvinnor, och just i att utstråla skönhet och sexualitet, finns det bara kvinnlig makt. För män är bara kukar, och kukar går dit kukar pekar. Varför ska jag vara man? Jag är utklädd till en man. Jag blev bara en man, för att just då, fanns det inga kvinnokroppar lediga att hoppa i, alla var uthyrda som när man står vid sin lokala videobutik och ser att någon jävel har hyrt den enda kopian av Magnolia, tre veckor i rad. Och går hem, vilsen, uttråkad, och ensam.

***

Klockan 22.00 går Bella till sin morfar igen, lagar mat i hans famn, dricker upp en champagne.

***

Ni tror, ni tror, på KÄRLEKEN. Sjunger ut er falsett. Ramlar ihop i en hög. På kullarna bredvid, springer barnen stafett.

***

Fimpa Virtaanen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com