Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Wednesday, September 21, 2005

665. Dagens ros & Milana

jag var född under den 34 minuter långa
varningssignalen
flyglarmet ekade över London
och varningstexterna skrevs på alla språk
morsekoderna dunkade in mitt namn
mot bröstkorgen
min mammas kropp blev inristat
av ett födelsedatum som indikerade
på att judeutrotning fanns
tyskarna fanns
och det kan inte vara någon tillfällighet
sa mamma när hon födde mig
att jag föddes precis då
barnmorskan ruskade på huvudet höll med
och sa dessutom
likadant
så att jag hörde deras ord
som sånger till Chopins sista pianonkonsert
och flyglarmet som lamslog varenda en
från Winston Churchill till
Ozzy Osbourne
under tiden stred farsan
i ett krig som någon hade
hittat på
och han visste det men det fanns ju
inget val för
när någon hittar på lögner
måste man också
hitta på sanningen
när någon slåss för sanningen
den påhittade förhoppningen
måste man också hitta på
fredsavtalen

och verkligen tro på dom

***

jesus är överskattad

***

***

Äta snöflingor med plastbestick
På papperstallrikar så klart
Dagar kommer
Dagar går
Vinter kommer snart
Sen kommer vår

***

varför skickar folk dagens ros
bara till dom som är snälla
dagens ris till dom inte
räckte till
jag vill se en dagens ros
till han som slog ner en kille
på kungsgatan
för jag var där men gjorde ingenting
och jag förstår inte
men jag förlåter dig
en dagens ros till framtiden
finns bara dagens ros till det
förgångna
jag vill skicka en ros till mig själv
för att jag inte svalde alla pillren
på samma gång
lät flaskan med vin stå kvar
kniven ligga där den låg
det kunde ju lika gärna vara
dagens ris
tänker alla som läser men
jag vet
gränsen är diffus
och rosor är finare

jag ska skicka en dagens ros till
alla dom som lyssnar på The Smiths
jag vill se mitt namn i tidningen
stavas utav tidningsbokstäver
för jag kan inte riktigt veta
om jag lever

låt svärtan svärta mig
så att jag svärtar det jag trampar på
vägen dit
och vägen därifrån
går åt samma håll om man så
bara vänder sig om
låt svärtan svärta av sig
på allt jag tar i
och på alla dom som tar i mig
jag vill veta hur ni mår
jag vill veta hur jag mår
ett främmande ansikte
kan vara en spegelbild
om man så bara
kisar med ögonen

för att förstå sig själv
måste man förstå världen man lever i
om man inte bryr sig om att
förstå
behöver man inte heller bry sig
att förstå sig själv

visst är det underbart
och jag ser att någon har
skickat in ett dagens ris
till en sån som mig
det står
varför gjorde du ingenting
varför stod du bara där
och jag ska nog
skicka in ett dagens ros
som svar
ett dagens ros till killen som slog
och skriva
jag förlåter dig

***

Nytt filmmanus: En pappa lär sin dotter att köra moped på en åker. I Serbien. Han hejar på henne, kom igen. Och hon styr vingligt och får hundratusen motorstop. Sen till slut åker hon iväg och försvinner långsamt bara därifrån, över hela den JÄVLA åkern, nyskördade åkern, och man ser hur hon åker i en enda lång scen och efter några minuter, i horisonten hör man en explosion och hon har kört på en mina. Pappan springer, gråter, säger; Milana, Milana, Milana; JAG KOMMER, din pappa kommer, din pappa kommer och vi ska äta rostade mackor med smultronmarmelad, vi ska äta jordgubbar i nyvisspad grädde, jag kommer, jag kommer, Milana, Milana, JAG ÄLSKAR DIG. När han kommer fram efter några minuter så ligger hon helt livlös. Han bär henne till närmaste väg. Liftar efter någon. Och man ser hur en tant och en gubbe kör långsamt, och tidigare har man sett ett reportage om dom när dom går i kyrkan och ger massa kollekt och nu åker dom och gubben kör och han sitter nära ratten och tanten sitter bredvid dom ser pappan och flickan och tanten säger till gubben; ha? Och gubben ruskar bara på huvudet, låtsas inte se, och kör förbi. Man för se pappan sitta med sin flicka vid vägkanten och han säger till henne hur fin hon är, gråter, kammar fingrarn genom hennes hår; och säger; smultronmarmelad med eller lingonsylt, vi kan äta choklad och dricka nypressad körsbärssaft. Ska vi det? Ska vi det? SKA VI DET? Jag älskar dig. Och så dör hon. Och så dör hon. Och innan dom kom dit så åkte dom på mopeden och farsan skjutsade flickan och dom skrattade och körde sicksack och den scenen är 20 minuter lång. Och sen tar filmen slut. När dom kommer till åkern.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com