Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, October 15, 2005

Instinkt

1.

Jag har forsokt sa lange
att syna dina kort
men allt jag
ser
ar paret i
spader dam
som du lade fram
nar du kom hit


2.

Som om
folk maste synas

bli sedda
for att
se sig sjalva
i spegeln

vimmelbilderna fran
Stureplan
ar alltid fulla av folk
som klanger
med varandra
i stora klasar och ler
sa inovat fint
era bakatslickade frisyrer
ta er

som
latsas vara mitt
inuti
allt det som snurrar runt omkring
fastnar i etern
men inte stannar kvar
i radsla for att sta
ensamma i ett horn
vara bortkomna
framsta
utstotta
dricker den dyraste
flaskan
vin
och skamtar lite hogre en forut
om folket som inte har rad

for att papeka det

som om det inte vore
nog

papeka det for folket som gar forbi
vi ar inte som dom

ni ar varre
mycket varre
an sa

for
en frukt
hanger alltid
ensam
pa sin
gren

ta er


3.

Jag vill ha en san dar kamera
dar blixten
branner upp allting
till aska
innan kameran trycker av

da skulle jag ta kort pa mig sjalv
som ett portratt
for hur jag kanner mig

och inte bara
hur jag ser ut

ar bara ett skal
pa avstand
en skev bild
som nu
pa fotografierna
stirrar jag in i varje blixt
som om det var ett fyrtorn
i gryningen
sager
ta mig nagonstans
dar folket ar som dig och mig

jag vill aldrig hitta fram

satt mig pa en sten
i Sokrates Grekland
sa kan jag lyssna pa hans ord
dricka vin
med benen i kors
och armarna bredvid
sant racker for mig

har platser i historiebocker alltid
varit som ett andra hem
pa vag bort fran skolan
kunde jag ibland satta mig ner
pa en sten
i dikeskanten
och latsas att barnen i skolbussen
var likadana som mig

men inte forstod dom
vad jag sa
inte forstod jag
varfor dom sa
orden som alltid verkar
vara lattare att
uttala
an att forsta

men en gang skulle vi alla sitta ner
med dom gamla grekerna
och viska till varandra
vad vi kan
och inte kan
spelar ingen roll

det var min drom och jag bad den
till mig sjalv
i ett ICQ-fonster
forkunnade
for alla olika ansikten
i spegelbilden
att en dag
skulle allting bli bra

sa satt mig pa en sten i en skog
sa kan jag stirra ut over
granens barr
och lyssna till faglarnas sang
det ar samma sak
det ar samma sak

att sitta dar
ar min drom

men ocksa en mardrom
for innan det
maste jag prova allt
och jag
vet
om
det

satt mig dar
till att bara sitta ner
ha en plats att fordriva
dagarna
sekunder
timmar
ar
utan instruktioner
nyarsloften
och vanliga uppoffringar
loften
handklapp
och tomma ord
om satt att sitta pa

jag vill bara sitta ner
det racker for mig


4.

Ut
anfor
storar
kitekter
minator


5.

Vi spekulerar med framtiden
som om det var ett lotteri
dar alla vann hogsta vinst

en kanin fran Liseberg
att knulla med och saga till

du ar fin
du knullar bra


6.

Vi spekulerar med framtiden
som om det var ett lotteri
dar alla vann hogsta vinst
ett klassfoto vi inte var med pa

(men i hornet
har nagon flikat in
mitt huvud
i profil

herre gud
nu vet alla
att jag inte
passade in)

och pa forsta raden
langst ut
kan nagon se min skugga
bolja
over fotografen
jag kom aldrig med
pa bild
jag var aldrig med
nar andra satt pa
rad

jag
vet fortfarande
inte

vem kysste Elin bakom ryggen pa Marie?


7.

Jag ar en av alla dom
som vet hur det ar
att forlora
gang pa
gang pa
gang pa

gang
pa gang

kalla det garna instinkt

ni springer
jag stannar kvar

men jag vann
for jag vann

over arligheten
mig sjalv

nar jag sa
till alla som lyssnade pa
den dar dagen i maj

ta mig forst
for jag ligger ner

ta mig om ni kan
ta mig om ni kan

jag har aldrig varit sarskilt
stark

jag vann over sanningen

over
ratten
att ha
ratt och
forlora

pa samma gang

men var det vart det

det var nog vart det


8.

Hur ska jag forklara for alla dom som redan vet
att den raserade toaletten
det var inte jag
ska jag bara stalla mig upp
klinka besticken i glaset
pa ett femtioarskalas och saga
det var inte jag
ni hade fel

men det loser sig


9.

Begrav mig garna
levande
jag vill veta om karlek finns

det finns hundra satt att do pa
vem kom pa alla dom
och bara ett satt att leva pa
kom han pa som dog forst

att leva som man lar
tog mer utav mig
an att allt jag har
och det jag bar
med mig
fran dorr till dorr

oppna
jag grater ju

lagg socker
i min grot

kryddor i mitt te

nikotin i mina lungor

kokain i ogonen

arsenik i mitt vin
lite karlek fran fel hall

doda mig
jag lever ju

begrav mig levande
jag vill veta om karlek finns


10.

Jag springer efter
sakerna som
hotar att halla fast mig

bakom masker lever vi vara liv

friheten ar bara ett satt att vara

dar radslan for att tas till fanga
stanger in oss i samma bur

som buren

dar sparven sitter pa sin pinne
och stirrar ut
efter nagonting att stirra pa

men bara ser
sparvarna han flog med igar
flyga mot en annan
horisont

putsar vingarna
klipper naglarna

rattar till frisyren
och packar ner kladerna
i vaskan under sangen
stanger extra noga
och laser fast
med en kedja runt min midja

for sa nara far ingen ga

pa flykt fran
jakten

pa jakt efter
friheten

om nagon ser mig
sag hej da

och krossar spegeln
som ett bevis pa existens
jag finns
och friheten ligger bredvid mig
vantar pa en anledning
till att rora sig
och sopar undan skarvorna
som ett bevis pa existens
frihet finns

men efter det

vad kommer sen?


11.

Sa jag
att jag alskade dig

sa jag
att jag alskade dig

svara
snalla svara

for jag har en kansla av att
aldrig vara hemma

jag passar inte in
jag passar inte in

sa gar vi in
och mina alteregon
kommer vinna over mig till slut
jag stampar med fotterna
dunkar med ogonen
till orden trillar ner av sig sjalv

dansa med mig
dansa med mig

tanten med kvasten sopar hela rummet rent
dom saljer frukt pa gatorna

sparven i buren sitter kvar pa samma satt
som han suttit
i fyra dagar
nu

raknar dagar
raknar liv

satt igang musiken
sa dansar vi
det finns sakert ett till kors
att satta upp
en liten unge pa fel satt
att spika fast
som om tiden statt still

hur lange som helst

ge mig en anledning att
forlata er
forlata mina snedsteg
nar jag bara forsokte
halla
toalettstolen
varm
for han som kom efterat
toalettpappret
rent
fran
skit
och urin

och sma flickor stirrar rakt in i kameran
som om dom undrar
vad finns bakom det
en varld av sanningar
bereder bara plats for lognarna

som
undrar jag
vad hander sen
nar alla barn dor
nar alla dor
och sparven trillar ner
fran sin gren
pinnen
i
sin bur

ska jag begrava honom
med lite tur
och onska honom
lycka till
i framtiden
om han kommer dit

om han kommer dit
forstas

sa trott pa att hora saker

folk talar med vanda ryggar

vand en rygg mot mig
och jag ska visa vem jag ar

vi ar forkladda
manniskor pa drift
fran en verklighet
med maskar framfor ansikten
som smink
for att det vi vill
ar det vi ar
och varfor inte
ta av dig framfor kameran
och sla dig fri

nar maskeraden
drar genom stan
kryper alla hem
tillbaka
till sina liv

ville aldrig bli aldre an sa har

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com