Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Wednesday, January 11, 2006

873. Lastbilsflak

Om jag bara hade kunnat skriva något
något
något
smart något nytt
något som ingen annan har skrivit
om något som finns
om något som syns något
som blöder
& går sönder om man så bara
vänder sig om tittar på
om jag bara hade kunnat stå still
och se tågvagnarna gå
en efter en räknat dom
som jag räknat brännmärken
på mina lår
blommor i ditt hår
råknat ut och räknat in
räknat blad
som ryckts loss och blivit tagna
av vindarna och killarna i
nionde klass med snus dom
med snus ett blad älskar
ett till älskar inte och sista bladet
försvann alltid innan jag sa
jag älskar dig jag älskar dig
jag älskar dig jag är precis
där jag vill vara och jag har
aldrig haft den känslan förut
en snöängel i gruset
på fotbollsplanen där Häckens
ungdomslag förlorar mot ett
förortsgäng från Frölunda
en snöängel på isen som
kanske spricker eller så är det
bara jag en snöängel i betongen
för rätten att finnas kvar
även när grannarna blundar
mina vänner dör
eller lever kvar men jag
samlar sand i mina fickor
så länge solen går upp på morgonen
för
i
fickor utan hål
kan bara drömmar tappas bort
och jag
vill aldrig bli
som dom
som skrattar
åt dom som
ler
& dom enda barnen för mig
är dom galna barnen
dom som aldrig
gäspar eller säger en
saying dom som alltid springer
och gräver in sig sina brända kroppar
sina bara kroppar sin söndriga
beniga kroppar sina blodiga
kroppar sina blodsprängda kroppar
dom som aldrig
vet och aldrig låtsas men tror
dom som tror att allting
händer här och nu och vi är mitt i
dom som sitter på lastbilsflak
fram och tillbaka från kust
till kust
och i mitten av vägen ligger
ett rådjursbarn överkört
döende och alla
bara
"Aaaaaaaaaaaoh!"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com