Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, February 18, 2006

1028. Cassius Clay

Nu ska jag slåss
slåss slåss som en
CASSIUS CLAY

that's my name
that's my name

när orden ramlar framför
ögonen och jag
kan inte se så är
den dystra blicken
allt jag har kvar

yes, jag var full igår
nu sitter jag ensam med ett glas te
& Sokrates

jag ska slåss
12 år och med barn
det är så jag känner mig ibland
att det man vill få
bekräftat
kräver en sensation
som ändå skulle dra mig ner
framför skrattande skaror
applåderande
i förakt
viskande whisp whisp skrattande
igen och jag kunde
bli med barn jag kunde leva
jag kunde leva men
det betyder inte att jag vill
att barnet ska vara kvar

som Cassius Clay kröp in
mellan sina slag som ett skal
ett skal och hur hårt
någon än slår så finns repen
där och världens bästa
boxare är världens bästa
boxare på att ta hårda slag
som den där dagen
i Zaire nitton
hundra
seventy
four

jag ska skriva jag
ska skriva i mitt liv för
att leva vidare
och bli med barn

ställa mig upp
och knyta näven
tända ciggen så där
fräckt så där coolt och säga
what's my name again
what's my name again
lodisar
knarkare och mina
andra jag Irene haha
och tjejen på bussen
in till Bangkok lögnare
idioter och
mina andra jag what's
my name again what's
my name again viftande
på höfterna sjungande
de feta rövarna och
kärleken körande sjungande och
viftande på höfterna vevande
vevande dansande vevande
på armarna som en
Ricki Lake-publik sjungande
"OH, CASSIUS - OH, CASSIUS
we love you
and we have never
ever ever felt
like this before" och jag kommer
bara stå där och se konstig
ut jag kommer se konstig ut
och sen kommer alla börja
sjunga en annnan sång

skratta
applådera och spotta
saliv med stora
klumpar svalj i
jag kommer göra en sån
där lustigt entré som jag gör
på släktkalas ibland
när alla redan sitter ner och
jag säger "umh, hey-mmm" och
det blir helt tyst och sen
kommer Gert från
Eslöv han som alltid skrattar
åt sina skämt och
sen skrattar alla åt Gert
för att ha något
att skratta åt han kommer
dra ett skämt om
Ulla från Eslöv också
som han knullade när han
var 18 år och det är
längesen nu
men han snackar ofta om det inte
att han knullade men
att han pillade och så och
jag kommer sitta där tyst banka
gaffeln mot glaset och
säga "förlåt att jag är sen, förlåt
att jag är sen" och förlåt att jag
är här, egentligen
jag hade bara ingen annanstans
att ta vägen
och när man haft skoskav
ett tag nageltrång och
svettiga strumpor
med hål i så kommer det
en dag när man inte
längre vet hur man ska
gå på stan
och se cool ut man vet
inte hur man ska gå så man
fcukkar upp varenda mål
varenda dröm som man växt
upp med och levt i
avsaknaden av som en
lemlästad kropp
till sina bandage och
man fcukkar upp allt sånt och
alla drömmar om
BRASILIEN man fcukkar upp
det med ciggen i
ena handen och en
flaska fulsprit i den andra
för man kan ändå inte
gå dit man kan ändå inte gå man
kan ändå
inte gå så
what's my name again det
är lika bra
att
passa på

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com