Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Thursday, September 07, 2006

1369. Tom Waits - A sight for sore eyes

Shit, jag har blivit en känslig jävel.. jag gråter åt nästan allt där jag förut bara gråtit när Bruce the boss sjöng om sin brorsa och Ray Davies sjöng om solnedgångar gråter jag åt varje rad som Tom Waits någonsin plitat ut, men hey; what's wrong with that? och jag vet inte vad det är, med Tom Waits, jag vet inte vad det är, men han är doften av kaffe som stått på för länge, och han är drömmen om Amerika, om att bara ge sig av utan packning, passet i bröstfickan och skjortärmarna uppvikta över armvecken, orakad, ostruken, svetten i pannan som stjärnglitter på havsytan, svetten i ögonen som hängande trädgårdar i Babylon, och okammad; han är drömmen om det Amerika som Kerouac tryckte ner under fötterna på Dean Moriaty och Sal Paradise, som små mexikanska chics, sittandes i bussar med blickarna flackande ut ur rutorna, och ibland, ibland, när bussen har stannat och alla andra försvunnit därifrån sitter det en tiggare vid sidan om, med benen kvar i Vietnam, armarna fläckade av rost, från kärlek som vittrat sönder under alldeles för många regnskurar, vittrat sönder framför ögonen, men instrumenten; en rutten gitarr och några plåtburkar att slå på, trumpinnarna, ah grenar hållande som en näve håller sin klippkant, som en mormor håller sitt barnbarn på väg till skolbussen säger hej då vi ses ikväll, it's now or never; och sen, den vackraste, falskaste, sprödaste versionen av My way, och alldeles för mycket whiskey; så ta mig dit, ta mig till Amerika, ta mig till Tom Waits-land där pubarna är öppna till solen stigit upp och bartendern häller upp drinkar som Vasaloppsfunktionärer häller upp sin blåbärssoppa och på scenen, bland röken, ensam i ett hörn sitter Tom Waits och sjunger A sight for sore eyes, så vacker så att fåglarna stammar, så vacker så att solen vacklar, så vacker så att stjärnorna faller ner bland ängarnas tistlar och skolgårdens maskrosblad;

"hey sight for sore eyes it's a long time no see
workin hard hardly workin hey man you know me
water under the bridge didya see my new car
well it's bought and it's payed for parked outside of the bar

and hey barkeeper what's keepin you keep pourin drinks
for all these palookas hey you know what i thinks
that we toast to the old days and dimagio too
and old drysdale and mantle whitey ford and to you

no the old gang ain't around everyone has left town
'cept for thumm and giardina said they just might be down
oh half drunk all the time and i'm all drunk the rest
yea monk's till the champion but i'm the best

i guess you heard about nash he was killed in a crash
hell that must of been two or three years ago now
yea he spun out and he rolled he hit a telephone pole
and he died with the radio on
no she's married and with a kid finally split up with sid
he's up north for a nickle's worth for armed robbery

hey i'll play you some pin ball hell you ain't got a chance
well then go on over and ask her to dance"

1 Comments:

At 9:30 PM, Anonymous Anonymous said...

Det är så fint allting.
Och jag vill också åka till amerika nu, jag vill sitta på ett sunkigt café mitt ute i nowhere med ett trasigt flipperspel och en jukebox fylld med låtar av Chuck Berry, Jerry Lee Lewis och Elvis och en stor kopp svart kaffe och en tjock svart tant som pratar texasslang och hon frågar What d'ya want? och jag svarar I want it all.
I want it all och jag vill till Amerika nu.

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com