Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Thursday, September 07, 2006

1371. Bruce Springsteen - Drive all night

Alla andra har fest och folk hemma hos sig när jag sitter här hemma med en kopp kaffe och dör, vrider upp volymen som ett alibi mot dom som tittar in, och kanske ser mig, sen skrattar dom väl och säger; ha titta där, han är säkert en sån där pedofil! gömmer mig bakom krukväxter och kisar mellan förvridna persienner; hoppas ingen ser.. vrider upp volymen lite till som ett sätt att stanna kvar och säga hej, jag behöver inte er, jag behöver ingenting, och jag säger det för mig själv, sjunger med och säger det igen, som om jag menar det, och börjar tro på det, trots att jag vet att det är precis, precis, tvärtom.. herre gud vad jag behöver dom, herre gud vad jag behöver sprit, sprit att gömma mig bakom, en fylla stor nog att våga säga till någon; jag älskar dig, en fylla stor nog att spränga någon med, en fylla stor nog att spränga mig själv i tusen bitar, packa ihop väskan och dra någon annanstans, till Amerika?! tja, varför inte.. när rädslan för att stanna kvar blir större än rädslan för att ge sig av, då tar jag färjan härifrån.. bygger mina drömmar av begravninsmusik och packar väskan med dynamit, jag är inte klar än; no, no, jag knappt ens börjat.. och det var så Bruce Springsteen blev min bästa vän, eller i alla fall en vän, en sån man kunde lita på bara för att repeatknappen aldrig svek och det finns stunder på Nebraska-skivan då himlen faller ner och jag kan gå runt på stan i hundra timmar och räkna gatustenar, räkna avloppsbrunnar, räkna tuggumin fästa på asfalten som tatueringar över skrynkliga skinn; och det finns en låt i detta universum och i unversiumet next door, hela vintergatan ut; det finns en låt som heter Drive all in och inte kan förklaras annat än som tårar forsande nerför en skallig mans kind, någon som försökt med allt men hamnat ensam, inkörd, inbäddad i en Hästen-säng med kvällstidningar som örngott, Humphrey Bogarts-posters över tapeterna, som en, som en, som en symbol för att inte räcka till och om du kom hit i natt, baby; om du kom hit i natt; ah, jag skulle köra hela natten för att köpa dig några skor, om du var min, om du var här, så kom, kom, kom och säg vad du vill ha.. och för alla som kan sin Bruce är det hela så uppenbart att Bruce aldrig varit så mycket Van Morrison förut, aldrig så nära den där känslan i Madame George av att lämna ett rum fullt av dans och musik och dans och dans och dans för ett tåg till Sandy Row och kidsen som går ut för att få frisk luft och tänder en cigg på vägen in, en cigg åt världen, en cigg åt kärleken, en cigg och ett fuck you, när Bruce gick klar skolan var han så ensam att han inte ens gick på sin egen skolavslutning och mycket av det hörs i den här låten, det hörs, det hörs och från andra våningen hörs folket dansande, vinet flödande, och I swear du är säkert där, du är säkert där och knullar med någon nu när jag sitter här med en kopp kaffe och dör, men jag har Bruce, för jag har Bruce, så du kan ta dig, du kan ta dig, så ta dig, så ta dig, för jag har Bruce och jag har Bruce on my side och herre gud, det känns så bra ibland att bara vara vid liv, det känns så bra ibland, det känns så bra ibland..

2 Comments:

At 10:53 PM, Anonymous Anonymous said...

Åh!
Du och jag och Bruce. och Wars.

skitbra skrivet!

 
At 11:16 PM, Blogger Alfredo Augusto said...

danke u.. oh ja, den kvartetten känns hET!

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com