Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Sunday, January 14, 2007

1500. Zlatan

Inte för att jag bryr mig om sånt, eller för att jag gör det. Men det är det 1500:e inlägget och känns snarare mer tragiskt än magiskt.

I alla fall: Zlatan.

Jag såg matchen. Det är alltid samma sak att se Zlatan spela. Man sitter i 90 minuter och vill att han ska göra någonting som ingen annan kan. Att han ska göra ett sånt där Ungern-mål igen. När Vieira gör en tunnel på en gubbe så säger man till sig själv: åh fan. När Zlatan gör två tunnlar i rad så säger man till sig själv: varför gjorde han inte en tredje? Han har skämt bort oss. Det känns som att Zlatan är en tickande bomb, som man hela tiden väntar på att få se explodera. Den exploderar sällan. Inte så som man har tänkt sig. Men det kommer. Tills vidare får vi nöja oss med det vi ser och det vi ser räcker gott. Igår avgjorde han matchen mot Torino med ännu ett klassmål. Idag hyllas han av den italienska pressen och...... Simon Bank.

Jag nöjer mig med att dra fram och bjuda lite gammalt godis, men först det här. Det är egentligen en story för bra för att vara sann. Jag hittade den på Inters hemsida. En liten resumé av Zlatan. Det finns en Zlatan and it goes like this:

"Zlatan Ibrahimovic made a name for himself at the tender age of ten in a match for Balkan's 12-year-olds against Vellinge. With Balkan 4-0 down at half time, Zlatan came off the bench and scored eight goals to give his team an 8-5 victory."

Jag vet inte vad jag ska säga men någonting säger mig att jag skulle ha viljat vara där.

En annan story handlar om den finaste myten från det svenska 00-talet: målet han gjorde i La Manga en gång när han fortfarande bodde i Malmö och spenderade kvällarna med att leka polis. Det är så klart en myt för att det inte fångades med kamera och det är så klart en myt för att såna här mål egentligen bara finns i sagornas värld. Men det fanns dom som var där, och det av dom vi har fått det berättat. Dom sa att det var det finaste målet dom hade sett. Aftonbladets reporter var där och skrev följande:

"9 mars 2001, träningsmatch med Malmö mot Moss i La Manga. Zlatan chippar bollen förbi en motståndare, tar bollen på studs, klackar den över sig själv och nästa försvarare och avslutar med en stenhård halvvolley i krysset."

Det fanns också några scouter från Ajax på La Manga vid den tidpunkten. Jag vet inte om dom skrev en liknande rapport till klubbägaren där hemma. Dom kanske skrev något trovärdigare. Dom kanske skrev att Zlatan var Zlatan. Någon vecka senare köpte i alla fall Ajax honom för 80 miljoner.

Nog om det. Här är kommer några filmklipp:





1 Comments:

At 11:23 PM, Blogger the lost feeling said...

ja shit vilket snyggt mål det var.. och du har naturligtvis rätt, han har skämt bort oss!

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com