Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Wednesday, January 17, 2007

1504. Ett år

16 januari

G. förklarade för mig, med en överlägsen ton, att jag bara bryr mig om filosofer och inte de filosofiska problemen. Jag sa emot, att det inte alls var så, men kom på mig själv med att inte ha några belägg. Nu när jag tänkt på det, så visst. Jag bryr mig mer om idéer, och bryr mig om idéer till sådan grad att jag identifierar filosofer med dom. Sen väger jag ihop alla idéer och försöker hitta mina egna problem. Som oftast bygger på en viss grad av missförstånd, och som därför, i själva verket inte alls är några problem. G. sa även att jag inte uttrycker mina egna åsikter, att jag istället för att säga att jag tycker så och så, säger jag att han sa det och det. Så visst, men dom, vars ord jag citerar, är mina ord. Om någon skulle, varpå jag sagt att han tycker så och så, säga att det är fel, skulle jag försvara orden med mitt eget blod, som om det var mitt eget blod, och därför; på något sätt är det också mitt blod det handlar om.


17 januari

Hur vilsen och frånvarande jag är, så att när jag igår såg en film plötsligt erinrade mig om att jag hade en tanke på att jag såg någon, en gammal man, stå och skrika ensam på ett slagfält. När jag vaknade till, såg jag att det var samma man i tanken som syntes på filmen och att jag, i all omedvetenhet, måste ha tittat på filmen även då jag trodde att jag tidigare slumrat till och i själva verket fallit in i någon dröm.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com