Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Tuesday, January 18, 2005

Listan idag en lista från elstolparna i Nebraska och ända hit, till fönster utan gardinstänger, och ända hit till förorten..

Fast, fucker, kuk, jag orkar inte vara med. Någon har tagit min "Nebraska"-skiva, säkert en långlivad vän, en sån bara ser på stan och inte orkar heja på, ens. Ett slag under bältet, en sån sak man inte unnar någon, inte ens E-type. Jag skulle stänga in mig på mitt rum och stanna där, med "Nebraska" i stereon och Goethes "Faust" framför mig. Fascistromaniskt, och bra. Och Wildes "Picture of Dorian Gray" som jag läser så långsamt: delvis för att jag vill ha den kvar, delvis för att jag vet att Dorian Gray kommer åka fast, någon gång. Jag vet bara inte när.

Det här är världens bästa låtar, för jag orkar inte mer. Listor som går runt själva ämnet om vad allt ska handla om, och jag menar inte VÄRLDENS bästa låtar. Inte världens-världens bästa låtar. Min värld, när jag sitter på en pall i ett kalt och kallt rum och läser "Faust" och ser fåglarna flyga förbi utanför ett fönster utan gardin, och fönsterkarm. Utan ens gardinstänger. Egentligen bara saker jag sätter på istället för världens bästa "Nebraska". För Nebraska är min värld, today, min värld är att se en orakad Bruce Springsteen stå lutad mot en telefonstolpe eller ett elskåp i Nebraska och bara se så jävla uppgiven ut, och höra hans stön och pustar, nysningar på "Highway patrolman" eller "Mansion on the hill", "My father's house": höra skrien, höra någonting.

Och så, en lista till.

1. The Clientele - Saturday: Poesi med lösa danssteg, som i en valsballad, "silhouetted by the sea, with one hand waving free".."to DANCE BENEATH THE DIAMONDSKY"..från natten då jag började älska Bob Dylan så jävla vilt och så jävla okontrollerat!! The Clientele ger bilden tillbaka och lukten av svett, och väggarna, målar väggarna med låtcitat, och "Saturday" är en sjukt: & fruktansvärt bra låt.

2. Spiritualized - Ladies and gentlemen we are floating in space: En resa ut i rymden och en rymdpromenad. Den påminner mycket om Flaming Lips "They punctured my Yolk", men är bättre, mer egen. Bara en rymdpromenad därifrån, maybe, men vilken sjuhelvetes promenad!!

3. The Kinks - Death of a clown: Hooo, ohhh, jag älskar inledningen. Jag älskar hur den ligger kvar i sängen när klockan ringer och går upp långtsamt, långsamt, och ser en ny dag födas - bara en dag med whiskey och gin. Jag gillar hur den säger FUCK YOU FUCK ALLA FUCK LIVET när den fattar att den har vaknat, och börjar snacka om att dricka till döden av en clown,,bara,,för,,att,,FUCKA HIMSELF,,och FUCKA DAGEN,,TOO!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com