Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Tuesday, August 16, 2005

533. Stoltheten att vara svag

Stoltheten att vara svag är det enda vi har, kvar, som när Kevin Rowland sjöng "my national pride is my personal pride". Stoltheten att vara svag, att vara sig själv, när alla andra, går för snabbt därifrån, den stoltheten bär vi med oss, bara för att, ingen annan verkar vilja ha den, om vi lägger den vid vägens kant kommer någon, eller alla, säga, skälla, svära, VARFÖR LADE NI DEN DÄR?

***

Stoltheten att vara svag, här kommer de svagas armé, och vi är inte farliga, vi vill bara lära känna er. Vi skriker inte fula ord, vi skriker inte, vi står bara här, tysta bredvid och lyssnar när ni pratar, högt, högt, om hur fult det är att vara svag. Men vilka är ni, när ni går och lägger er? Vi ligger bredvid er, men andas inte ens, ni snarkar, och somnar in i drömmar som kommer och går. Jag har stoltheten av att vara svag, bara för rätten att finnas till, rätten till att vara sig själv.

***

Stoltheten att vara svag, som stoltheten att plocka bär, ni skulle komma till mig och fråga, varför plockar du bär? Och jag skulle svara er, vad skulle jag annars göra? Och ni kommer till mig med era fula flin, när jag ligger i min säng och bara vill ha lugn och ro som ni kom till John Lennon och hans tjej, ni säger, varför ligger du här, och jag säger, varför skulle jag inte ligga här? Ni pickar mitt bröst, fritt från hårstrån, och säger, andas ut, när jag spänner mitt bröst, för utan stoltheten är jag ingenting, så jag andas in igen och ser en armé komma, på håll, från alla håll, och jag ser på dom att dom är här för att komma och ta mig, men jag fortsätter andas att andas in och andas ut, och dom pratar högt, och säger, vi är stolta för vapnen vi bär, för maskerna av järn, nu ska vi bevisa det, vi ska bygga en värld av järn och stolthet och vi ska döda dig, och jag svarar, jag ska dö, av era spjut, jag ska dö av era svärd, just för att stoltheten att vara svag, är det enda jag har, för att stoltheten att vara svag, ska bygga en värld för några andra, av bomull, silke, mjuka frukter och söt parfym. Och nu ska jag bevisa det.

***

Så jag andas ut och andas in en sista gång.

***

Stoltheten att vara svag är att vara den man är, är rätten att stå naken framför spegeln. Att vara stark, är att gå därifrån och klä på sig lite större kläder, spänna musklerna, låtsas, och ställa sig framför spegeln igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com