Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Wednesday, August 17, 2005

540. 0.0

Den 8:e oktober 1916 skrev Kafka i sin dagbok om att göra mänskliga relationer till ett undervisningsämne, 2005 sitter vi fortfarande här med fysik och matematik som ett sätt att vara, och lärare som tror dom vet hur världen fungerar, och vad varje elev ska bli just genom ett betyg, jag vet att vi måste rangordnas för att passa in, jag måste göra högskoleprovet för att bli någonting, min frånvaro var för hög, min svenskalärarinna var bög, men varje vardagsmorgon jag sov förbi, just för att böckerna av Proust och Strindberg låg bredvid, varje dröm som gjorde allt för att förtränga henne, av det ångrar jag ingenting! Jag måste göra högskoleprovet men är lite rädd för att få 0.0. Och se svenskalärarinnan i korridoren därifrån stå och hånflina åt mig! Ni ska inte få mer av mig, ni ska inte få ett dugg, av någonting, det jag byggt upp. Det finns en man där jag jobbar som försöker tjäna andras respekt genom att trycka ner på någon, som försöker skratta åt sitt liv, just genom att skratta åt andras död, han ska inte få någonting av mitt liv, annat än en tystnad och ett medhållande flin, när han drar samma skämt om mig, som han skämtat åt alla som dött, förut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com