Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Thursday, March 30, 2006

1114. Blev gammal nog men sen yngre igen

Chefsåklagare sitter med
händerna knäppta och
skickar kärleks-SMS till advoktaterna
skriver vad som än händer
så ska vi älska i natt
I love you och you love me så
varför låta några andra
styra våra liv?

DJ'n stönar men
han är okay

där går dom och
sparkar stenar framför
fötterna tomma ölburkar
och PET-flaskors korkar
snusdosar och
oöppnade tamponger
sparkar dom framför
sig hela avenyn fram och
allt som lever kan
man sparka på men
det slutar bara
med att vi är nere
och uppe igen och
vad spelar det för
roll när vi är alltid
för nära för att
fånga kärleken den
bara ramlar över oss
som snöblandat regn
och kalla kårar
längs ryggraden

dom säger så
mycket mig säger
dom ingenting

dom går runt med
LAST.FM-listor
klistrade på bröstet
vaxat hår rakade
armhålor ostrykta
jeans och nopprade
ögonbryn dom går
runt på stan och
snackar skit om
folket som går motströms
och jag är trött
jag är så less
och jag är så
förbannat rädd för
att bli likadan som
dom jag är så
förbannat less
och trött på
att alltid fråga hur
dom mår och
svara på samma
fråga som om
dom är någonstans
gå iväg därifrån med
händerna i fickorna
som en slagen
man och ofta räcker
det med lite saliv
på spegeln för att
vända om och vända
håll säga jag önskade
att jag var mer
kär i dig och jag önskade
att jag inte blev kär
i dig och verkligen
verkligen
verkligen
mena det

dom går runt med
SUPA SPRIT-t-shirtar
från Kos och Moskva
som ögonbindlar som
att säga här är jag
och ta mig eller
leave it för en dag
kommer jag verkligen
bli gammal men
jag hatar er nu

sen går dom därifrån

och allt det där
blev det där som
dom där julklapparna
under julgranen som gick
till alla andra barn och
tack, jag har alltid önskat
mig ett leksaksgevär
för att öva lite
på självmordet jag vet
man kan ta resårarmband
runt nacken en kniv
genom handleden men
det är inte lika coolt

och sen blev allting
likadant;

blev Kuba-kriser
till dom som
trodde dom kände
mig och en hel
del ensamhet

för vem kan säga
att jag inte
är äldre nu

blev
kär i dom som
log men ändå
inte homosexuell
blev gammal nog att
säga hej då till
dom som trodde att
jag var äldre ändå

blev falafelstånd
och mild kebabsås
blev kranvatten och
utslitna fyllebås till
Zaire 74 Carpenter-
referat RUMBLE IN
THE JUNGLE och
en sjunde rond blev
Ali mot repen och
bakfyllemat

blev med barn gick
runt på stan och
gjorde abort med
en träslöjds-tång

blev 20 poäng
filosofi på Lunds
universitet blev tentorna
till whiskey med
vatten i och lån
till räntorna
blev täcken till
korvar med Herakleitos
och sanningen

blev
yngre igen och
vacklande utstött
och isolerad med
frågorna utan svar för
dom som kunde
säga att jag var
äldre nu att jag
var äldre nu blev
gråa stenansikten
som inte lärt
sig prata än blev
pojkar med månen
i ögonen till
män av cement

när jag var liten
låg jag ensam
på nätterna utan
någon att
hålla om

blev spetälskebarn
uppradade och
klädda i svarta
kläder blev julgransbelysningar
till discolampor blev
kyrkklockor till dans och
vem kan säga
att jag är äldre nu

blev halvätna strumpor
uppätna av
svamp

blev aldrig du och
jag men drömmar om
att komma härifrån om
att lyckas och bli
känd för att
kunna försvinna bort
bort som i hämnd blev
sena nätter och
metafysik meningen
med livet-fyllor och
panik

blev euroshopper-varor
till extrapris blev
rabattkuponger på
coop konsum blev
ett sätt att gå blev
ett sätt att röka
cigaretten på blev
att vara cool och
knulla brudar av
stål blev stålet till
rost tarmsjukdomar
och kol

blev äldre men
sen yngre igen blev
stor nog att
gå på begravningar
och avrättningen
är bara ett ögonkast
härifrån så titta
noga men jag blundar
helst blev gammal
nog att lyssna på
popmusik blev
yngre igen och
född på nytt
återuppstånden och
upphängd på
ett kors till att
leva mitt liv och
till att dö

blev sömnlösa nätter
med Joseph Beuys

blev alla människor
är konstnärer-prat
och telefonsamtal till
BRIS blev blod
på kudden från
sår som aldrig läker
till en ålderskris
blev näsblod
och skoskav till
liksår långa
blickar till dom
som kanske förstod
till dom som bara
stod där till dom
som nickade och
höll med

blev skolk på
hemkunskapen och
en spis som
stod på blev
brända köttbullar
till isfyllda frysfack
blev vatten till
is och isen till
glassbåtar lågor
och eld blev
avbitna naglar
och en frostfrusen tå
till partier
av schack och vem
kysser Elin bakom
ryggen till Marie-
är det han
är det han
men titta då

blev kramdjurs
kärlek
till sluta
döda mig-plakat

blev gammal
nog men sen
yngre igen

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com