Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Sunday, May 07, 2006

1199. På stan går alla dom som vet att kullerstenarna bär sina egna namn

Vad lever vi i för tid
av sex våld
och folk som tycker någonting
för att klä ut sig som
clowner och pastorer
alltid är det samma ord
av löften
drömmar och framtiden
alltid ilska ångest
förkroppsligad till för stora
tuttar på en 18-tums
datorskärm och lever
dom eller är det
bara jag som fattat
allting fel

dom säger kommer
ni ihåg natten när
Olof Palme dog jag
säger kommer ni
ihåg dagen när
Systembolagets påsar
bytte färg dom
svarar nej och
svarar okay

vi tar patent på våra
egna namn och döper
oss för guds skull för
något vi inte ens
tror på men som kanske
är bra att ha en
rolig grej och någonting
att snacka om

på stan går alla dom
som vet att
kullerstenarna bär
sina egna namn så
putsa dom och
dom putsar sina
blodiga sår ärr
och rynkiga kinder
bara för att
få vara i fred

och i fred vad fan
är fred är det bara
ett vunnet krig och
några män i skägg som
skrivit under fredsavtal
för att inte dö
och dödas från ett
liv och en chans till
revansch bygg bomben
så spränger
vi dom bygg ett torn
som jag kan
hoppa ifrån

en stor kaka som
jag kan låta
mögla i min hand och
alla dom som stod
längst fram var
aldrig en del av
mig vi skakade händer
ibland men det
var mest för att
vi inte hade något
bättre för oss

du vet såna där
kvällar när man
dricker rött vin
och bestämmer hur
hela livet ska
bli genom att vränga
drömmarna ut och
in en plogad väg
genom framtiden
som dom mörka
gränderna i
Prag ett hus i Florens
några klubbar
i Berlin och jag
älskar dig lappar-
på kylskåpet och
sen så sitter man
bara där;

med yousendit-länkar
upp till öronen ett
MSN fyllt av
frågetecken aha
och ett utropstecken
för att låtsas som
om man bryr sig för
att låtsas som att
man som att
man över
huvud
taget lever

!

några gram gräs i
fickorna blandat med
drömmarna om
Berlin en klubb med
gratis öl och
några snygga brudar
att vakna upp
bredvid you know I
love det är en
sång som heter Those
were the days och
jag brukar sjunga
den ibland men vet ni
att; så fort jag
andas in tränger
tystnaden fram som
om den vet vem
jag är och jag försöker
döda den med ett
smile-tecken på MSN
till hon som har haft
sex med alla dom
jag känner och
ibland så har vi
sex utan att hon
märker det

för

är vi inte alla hundar
springande efter
pinnarna vi kommer
åt pinnarna som någon
kastar till oss ut över
en öde bakgård
där dimman ligger som
ett stormigt hav
och horisonten är
en tvättlina med
frostfruna klädnypor
på dom säger att
staden har feber i dag
jag svarar
sådär tar upp min
mobiltelefon skickar ett
sms till mig själv
höjer volymen så att
alla hör pipet och
säger åh fan vad jag är
populär tills jag
börjar tro på det
och kanske någon annan
också tror på det putsar
spegeln med en
nypa salt då är vi i alla fall
två mot alla
andra

Att förstå allting, jag förstår ingenting, som jag kollar på film utan att tänka, men genom att se; olika stämningar och tycka om, endast för känslan av att tycka om någonting; så rycker jag tag i min älskades arm, faller ner i hennes famn; och säger, vi är bara här på besök. Att förstå någonting, är oftast att vara rädd för att tappa det, och att tappa någonting är oftast rädslan, bara rädslan, i sig, just för att tappa det man tycker om.

dom säger att staden har
feber i natt och
jag svarar sådär för dom
som utger sig för att
veta har aldrig ens någon
aning vad dom snackar om

&

man kan inte både äta
kakan och ha den
kvar säger killen med
fjortis-mustasch som
blivit pokerproffs
på internet säger han
och stoppar ner
en krona till i
godisautomaten vrider
om och sväljer den
hel för man kan
ha kakan kvar om
man bara käkar upp
dom andras kakor
först

det handlar om skönhet
och knark det handlar
om pengar och hockey-VM
och ibland kollar vi
på filmerna där nördarna
får prinsessorna som
om det någonsin har hänt
det handlar om bröllopspresenter
och bröstvårtor en
barndom fastkilad mellan
för stora skor och
havregrynsgröt och på
det bygger vi våra liv
som Babylons torn och
några droppar saliv
det handlar om kärlek
och sex det handlar om
sex sex sex och
ska vi knulla i natt
eller har du mens det
handlar Casablanca-citat
och sex det handlar
om sex och sånt men bara det
faktum att vi dör lika
ensamma inbäddade i ett kristallslott
som lutandes svettiga förlorade
och bortdomnade mot
väggen i en fabrik gör oss
alla jämnlika och det
hela så jävla uppenbart
att vi alls inte
har någon aning om
vad
det
handlar
om

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com