Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Tuesday, December 28, 2004

Debaser

Haaa,, människor måste förstå sina fantasier. Så de dödar sina fantasier. Och försöker förstå sig själva. Och fantasierna dör inte, de dödar allt som försöker döda dem. Jag vill inte förstå mina fantasier, det skulle göra alla handlingar, allt skapande, så ytligt, och slätstruket. Talib Kweli, och what the fuck händer. Melodier, känsla, Black Star är ett jävla album. "Definition", och jag måste göra en topp-5. Fuck, fucktiskt. Jag läser William Burroughs och jag ser William Burroughs springa runt i en ring, springa runt som en galen jävel och prata för sig själv och bara i små sekvenser se vad andra gör, höra andras ord...varför?? why.. hay.. needle in the hay.. för att han inte bryr sig.. och fantasin finns där som alla andras ord och alla andras ord är första bokstaven i meningen om hans liv, meningen i ett liv utan synlig mening.. utan att blotta någonting, och ingen vet vem skämtaren är.. egentligen.. Jag ser bara en som är så fri, så självutlämnad till sina illusioner, och offrad till fantasin, jag ser en som springer vart han vill för att han har lärt sig att springa, och, främst, men främst, för att han aldrig har lärt sig att gå, stanna. Han har lärt sig drömma, men aldrig att vakna upp och veta vart han är. Som skalbaggen i en Kafka-novell. Eller så har han bara tröttnat och glömt av och fastnat med kanylen i sin arm och en ny värld i sitt bröst och la-la-la-DEBASER...I'm a DEBASER-ha-ha-ha... Varför bry sig, läs "Naked Lunch" och lär dig något. Eller ingenting. Jag fattar ingenting och det här är min topp-5 på hiphop-låtar som till och med Brian Wilson borde tycka om, för att de är sooo great som "God only knows", sooo great, sooo great:

1. N.W.A. - Express yourself ... fadern och modern och urinvånaren av alla beats. Beatens beat. Kungarnas kungar. Gangsterbarnens gangsterkungar. Attityd, men hör ni beatet. Och hör ni the fucking beatet. Goes underground, och startade världen som skulle bli världen där alla gjorde likadant och alla ville vara Ice Cube, warför??! ...cause, "Ice Cube is crazy as fuck"..

2. Outkast - Hey ya ... det är säkert jätte omodernt att digga Hey ya nu.. men det skiter jag i. Jag lyssnar och jag ser Prince, det är fortsättning på Prince, och den världen han började bygga..av trasiga disco-kulor och över ihåliga dansgolv, med is för bambi-barnen, glitter och glamour och färgerna. Jag ser färger.

3. Dead Prez - Hip-hop ... la-la-love..

4. Jurassic 5 - Quality control ... Pooooooooooh, ljudet, den söta doften, av perfektion. Även här, även i en värld som rullar omkring och knullar sig i sina egna misstag.

5. Talib Kweli & Mos Def - Definition ... ah, vad?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com