Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, December 25, 2004

Blandband, del 2

2. Spiritualized: Ladies and gentlemen we are floating in space. Hej ni som tror att popmusiken kommer att dö, eller tas över, eller rinna ut i sanden, och mynna ut i politiken och in i hip-hopen och ut i gangstahmorsornas rövar, och nu ska vi ta över världen med en elgitarr. Och snacket om politik betyder ingenting. Snacket om siffror och statistik betyder ingenting. Drömmar, visioner, illusioner, Ingmar Bergman, vad fan.. ta över mig. Hej ni som tror att popmusiken kommer att dö, eller dog med John Lennon eller Buddy Holly, eller Nick Drake. Lyssna på det här, eller dö.

All I want in life’s a little bit of love
To take the pain away

Det finns ingenting som heter popmusik och popmusik är ingenting och för vissa människor betyder en låtrad av Ray Davies allting eller en låt med The Monkees och världen är full av idioter som tror att sånna människor inte är någonting. Jag är full av popmusik och full av ingenting och full av att sitta med armarna i kors och huvudet på sned och hörlurarna som klämmer öronen och höra en enda jävla låt av Spiritualized och tänka att jag är så jävla liten och jag är ingenting men älska mig då, för jag är nere i brygga nu. Och jag vill dansa och jag dansar med min spegelbild och jag skickar SMS till folk som säger att de inte har tid, och ingen vill vara med och jag sitter med armarna i kors och blir full igen bara av att höra en enda låtrad. Den där låtraden som jag skrev precis, och vad fan älska mig för jag är större nu. Jag är nere i brygga, men jag vet hur man gör. Jag vet hur kyssar låtar, och tungan inte för långt in, och jag vill lära mig att klia din rygg, och klia dig på armen och naglarna lite löst och inte för hårt, och, skicka ett SMS för jag saknar dig så och jag är full av popmusik och jag hatar allt det som betyder så jävla mycket och alla folk som vet men ändå inte fattar och säger "aha, poesi" och skrattar och de skrattar säkert nu. Och vi kan åka i rymdskeppet ensamma och aldrig komma tillbaka, men vågar du vara ensam med mig? Vågar du älska mig? Jag vågar inte ens säga att jag älskar dig, och jag har sagt "detsamma" för många gånger. Jag har sagt "detsamma" i hela mitt liv. Men: Och: AHH:

All my time until I die,
We’ll float in space just you and i

Så älska mig.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com