Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, January 14, 2005

Listan i dag en lista till

Listan är idag är inte framtagen eller skapad och vad fan nu kastar jag mig in och kastas tillbaka och kastas mellan olika trottoarer och husfasader och armar som går av, ben i slemmet, ben som köttstycken, hänger lealösa som köttstycket i charkuteri. Alla nyser, alla fnyser, jag tror jag ser Stig Dagermann, där, någonstans. Men jag har ingen aning om hur han ser ut. Säkert snygg, säkert ledsen, alltid ledsen, sammanbiten, och den apatiska blicken, blicken som bränner döda barn i ugnar. Jag ser Ian Curtis, och tänker på Stig Dagermann. Undrar om det alltid kommer vara så.. vem vet. Eller om det bara är fiktionen, drömmen om en förlorad far, mardrömmen om en som kom, och stack. Kom och stack, vårmörkret och frosten på gatorna, jag tänker på Leonard Cohen och gatulyktorna, som Bill Brandts porträtt av Francis Bacon (http://image.guardian.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/gallery/2004/02/20/bacon.jpg), den som skapade en ny tid. Nya liv, i gamla, föråldrade, fotspår. Och listan, av allt det där. En lista med puls. Ge mig puls.

Svart musik, svart musik, med puls. Svart musik med puls och själ, som vilken svart musik som helst. Best of the best, best of the beast.

1. N.W.A. - Express yourself ...Ohj, ohj, så coolt, banalt.. och Brian Wilson hade hatat det här.. men vadfan, det är ett jävla undantag för vad allting borde vara, och bli som.. bara en låt, en jävla bra låt för sig. Så coolt. Och den jävla beaten, jag kan inte säga någonting. Nothing, det är så jävla klockrent och lyssna på den en gång och "Straight outta Compton", är centrum, pricken i mitten av en rondell där alla P.I.M.P.'s och gangstah och fejkgangstahs och fetröviga fejkgangstahs morsor står runt och glor och kör som i trans,, "Straight outta Compton" är medelpunkten i en sjuk jävla värld. Inte för att den har allt, men för att den är så jävla bra.

2. Lee Perry - The Upsetters ...på midsommarafton för typ 4 år sedan, och ett halvt, typ. Eller 3. What ever. Jag hörde den här och ville höra den igen. Och den va så jävla bra, så mycket jävla bättre av allting annat som var med på blandbandet, ett blandband med det bästa av Lee "Scratch" Perry.. på en klippa utanför Halmstad och alla andra var fulla och fula fjortisar. Basmelodin, eller melodin. Ha, ingen klår det. Ingen i hela jävla världen. Riff, riff, riff-riff, på gitarren.. basen rullar,, som svallvågor efter Lee Perry, som svallvågor efter en jävla tsunami som bara lägger sig över allt den ser, och lägger sig så jävla rent och mjukt och vackert och fint.

3. Ben E. King - Stand by me ...Det finns en kortfilm som heter likadant, nu...svensk, av samma man som gjorde en film om en självmordsbombare, tror jag..och låten spelas hela tiden i bakgrunden.. barn utnyttjas och några ger igen, andra äter klubban och gråter i tystnaden.. inga fattar, men den dyster, och låten blir bättre och bättre ju längre filmen går,, LIDER..glider över ärrade anushål,, glider över öppna sår och tårar på kinder, och ingen finns där.. ni borde se den.. "oh DARLING DARLING STAND BY ME"...varför finns ingen där?! Vilken jävla idiot har alltid lämnat ett överlämnat barn? Jag blir så jävla sur. "Whenever you're in trouble would you stand by me?"

Peace, love, and understanding.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com