Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Tuesday, August 30, 2005

582. Skivomslag

Jag sitter här, på stolen. Vickar, stampar i gång fötterna. Det blir bra, det blir bra. Idag har jag varit på biblioteket och lämnat tillbaka försenade böcker, 30 kronor i böter, dessutom fått med mig några hem. Natten är ung, lite TS ELIOT, som bibliotikarien fick hjälpa mig med för att det stod på lyrik, och jag fattade inte det, och hon var lite butter när jag sa "HALLÅ!", räckte upp handen, magister, magister, jag vill ha hjälp, för klockan var fem i sju, jag hade cyklat i regnet och stått upp och cyklat och virrat på påsen med böckerna i runt händerna och styret så att fingrarna bedövades, och det var stägningsdags på biblioteket, när hon kom fram sa jag TS ELIOT, och hon höjde på ögonbrynen och sa, asså, du läser sånt, jag snyftade till svar och hon tog fram en dammig, röd, bok, från 1948. Du skojar, jag ställde tillbaka den. Kan inte läsa gula sidor, och gammalt språk. Och sprang över till hyllorna mitt emot, tog ner några säkra kort, några Celine, några Beckett, och en Burroughs som verkar dålig. Svängd, heter den. På vägen hem såg jag en kompis, vi hälsade och bestämde oss för att gå och hyra en film. Så vi hyrde Bergman, Hets, och gick till hans lägenhet. När hans kompisar ringde och jag sa, jag drar hem och käkar, vi kan kolla på filmen imon. Så ikväll har jag suttit framför datorn och tagit fram skivomslag till en lista, över dom snyggaste skivomslagen och jag frågade Calleblodig om tips och han sa: BARA JAZZ, men listan blev så vit och maskulin som det går att bli, nästan, fortfarande inte klar, men jag skäms lite över det. Skit samma. Och nu är klockan snart halv 2, jag sitter och vickar på min stol, hänger över tangentbordet, och pepprar tangenterna. This is how I start another day in my kingdom. Vilket jävla kingdom? Vilket jävla kingdom? Nej, ett källarhål! I mitt sovrum. Med ett skrivbord. En liten dator. En lampa. Och en säng. Glaset med te. Glaset med te. Jag ska bara gå ut och ta en cigg, stanna kvar? Och jag ska sitta i natt och börja skriva manus till en film, för det har jag gått runt hela dagen och gett mig fan på! Imon upp tidigt, fika på stan, dra ner några tapeter från möglig vägg, och sen Hets av Bergman. Men nu en cigg. Natten är ung. Du och jag.

Stannar du kvar?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com