Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, August 26, 2005

572. Farsan

Farsan ligger på sjukhus igen, med dropp och hög feber.
Dom säger, han blir snart bra igen.
Nyss hemkommen från Turkiet, och han sa, vi skulle ju fika idag.
Jag ville också fika idag, men vi ska ta det när han kommer hem,
kanske på söndag, om allt blir bra.
Han ringde, och la på, jag ringde upp,
och han lät trött, jag sa: hur är det,
han sa, hej, hej! Det är nog ingen fara,
allt kommer att bli bra igen.
Jag kan ändå inte låta bli att tänka, tänk om dom ringer i kväll,
och säger att allt fuckade upp sig.
Vi skulle ju fika idag och prata om allt som hänt, i tidningar,
om Zlatan, och proggmusik, han skulle sätta på Johnny Cash,
Live at San Quentin, och slå handen mot sitt lår, sjunga med,
i stämmorna, som en körmedlem, jag skulle sitta mitt emot,
på andra sidan, som en i publiken,
fånge nummer 2394 på San Quentin.
Men ändå fri.
Sen skulle jag säga att jag var på kräftskiva förra helgen,
och vi bar såna konstiga hattar, och klockan elva eller senare,
drack vi snapps, och då satte någon på Johnny Cash,
han skulle säga: vart var det?
Och jag skulle säga gatunamn, postadress, och vägen dit.
Nu ligger han på sjukhuset, jag kan se hur han sneglar ut från,
sjukhusfönstret, och ser fåglarna lyfta och landa.
Som ännu en dag, en meningslös dag, utanför,
samhället.
Hela min barndom har varit så, det är svårt att inte tänka,
på det, när han ligger där,
hur han opererades i 8 timmar, när mamma grät,
och jag och mina systrar målade teckningar,
en streckgubbe, och en droppställning,
med glad mun, och ärr över magen,
pappa sa att teckningen var jättefin,
och satte upp den över sängen, visade den för släkt och vänner,
som måste tänkt, hur tragiskt allt var,
vi var kanske 5, 6, år, men jag minns det som igår,
när vi hälsade på pappa på sjukhus,
och skulle åka hiss ihop,
han köpte läsk och chokladbollar till alla oss,
och vi åt, och han sa, jag saknar er,
men snart kommer jag hem igen,
han skickade vykort, och sa,
här på sjukhuset är allting bra,
men jag saknar er, så jag inte kan somna ibland,
men när vi kommer hem, kan vi spela,
bordshockey,
och jag kan vara Kanada, så får ni vara Sverige,
och vinna över mig.
Jag kommer ihåg, alla dagar, och veckor,
han snackade om Mike Powell,
härmade Mike Powell, efter 8.95, i Tokyo,
han frågar ofta, än idag, kommer du ihåg,
Mike Powell i Tokyo?
Som om jag inte minns!
Carl Lewis gjorde den bästa hoppserien någonsin,
men Mike Powell vann på världsrekord.

Det känns nästan som att han är död.
Jag ska hoppa, 9 meter, så kan han härma mig.
Han är inte död, han är inte död,
han kommer snart tillbaka hit igen.

Min farsa har ett hjärta av guld.

8 Comments:

At 12:47 PM, Anonymous Anonymous said...

har du känt nån gång att nåt träffat så hårt rakt ner i halsgropen och slår som en sten genom strupen och du måste svälja? så känns det nu. fast på ett bra sätt. eller det kanske inte KAN vara bra. Hemskt. Men hemskt på ett bra sätt. Jag försöker att inte använda ordet bitterljuvt men det är den enda hyfsade paradox jag kan komma på. Det känns iallafall som en paradox. Känslan. Men texten jag läste fick mig att bokstavligen gråta. Jag vet inte om det är för att jag känner igen mit och ser den på något sätt paradoxala känslan. Pappa är bäst. Jag har världens bästa pappa. Men smärtan över att inte mår bra. Och se nån som verkligen inte mår bra. Min barndom är en spegelbild av din. Dagar på sjukhus och målade teckningar. En tillsträckt tjuga från en sjuk hand till en liten hand med en svag men kärleksfull röst som viskar "köp lite godis åt dog i kiosken. mamma visar vägen." Nu är min pappa död.
Det känns fortfarande surrealistiskt fast att det var två år sedan. Jag har gråtit sen jag knappt ens börjat skolan av rädsla för att pappa ska dö. Teckningar för att göra pappa glad och "jag älskar dig" men tillslut räcker det inte till. Hoppas din pappa lever för evigt. Hoppas din pappa blir bra och ni kan fika och lyssna på johhny cash och le och må bra. Tillsammans. Forever in my heart.

 
At 2:10 PM, Blogger Alfredo Augusto said...

fan, fint.. jag började nästan gråta när jag läste din kommentar... hmmmm..

" Dagar på sjukhus och målade teckningar. En tillsträckt tjuga från en sjuk hand till en liten hand med en svag men kärleksfull röst som viskar "köp lite godis åt dog i kiosken. mamma visar vägen." Nu är min pappa död."

ohhhh... det var hur fint som helst... hmm... precis så kan jag känna igen mig...

du är fin.. tycker om dig :) (fast jag inte känner dig så supermycket men jag finns här, 4ever) tack

 
At 2:37 PM, Anonymous Anonymous said...

Jag håller med mercy. Oerhört vackert, talande, ärligt. Min pappa ligger inte på sjukhus, men är sjuk väldigt ofta och väntar på en ny njure. Kanske är det därför jag är extra känslig för sånna här texter, och filmer som "Big Fish"...

 
At 3:32 PM, Anonymous Anonymous said...

shit vad fin cassius. Gråter nästan. Mercys kommentar också liksom... Hoppas allt blir bra med din pappa.

 
At 4:23 PM, Blogger Alfredo Augusto said...

Nillas: tack, tack, fint.. filmer som Big Fish har en värme i sig, runt omkring, som Forrest Gump.. som att läsa Hemingway, Den gamle och havet, som att läsa Steinbeck, Bland möss och människor.. hoppas din pappas njure kommer snart.. ;)

BOb och M: tack tack tack.. :):):)

 
At 9:54 PM, Anonymous Anonymous said...

ja, oh my goodness jag grät mig igenom hela big fish. precis så är min pappa. precis så. berättade alltid världens bästa historier och jag har trott på allt. nu på senare tid har jag fått veta att allt kanske inte är riktigt sant, men det spelar ingen roll. för mig är det lika verkligt som när han berättade det.

kärlek.

cassius, jag läser ingen annan blogg än din. du har sablar världshistoriens bästa blogg. jag har föklastat och hatat bloggar... fram till nu.

 
At 10:59 PM, Anonymous Anonymous said...

förklastat heter det. jag slarvar och fumlar över tangentbordet i min iver.

 
At 5:51 PM, Blogger Alfredo Augusto said...

mercy: ooo ;))) you make sooo happyYYyyYY!!

värme, värme, värme! en varm famn är allt man behöver när man är liten och inte vet någonting.

och vet du, Tom Waits: Everything you can think of is true.

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com