Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Monday, October 17, 2005

Ayrton Senna

Dom kastar solrosfron
till duvorna
det ligger ett piller
i staderskans hand
mamma, alla ar sa snalla har
varje gang
trafikljuset slar om
faller en manniska
pa andra sidan gatan ner

det rinner blod
ur deras hal
jag staller mig bredbredvid
och talar med vibrerande rost
och ogon som vet
sager
det har ar val ingenting
ni skulle sett loppet
nar Ayrton Senna dog

det ar gron gubbe
och manen lyser klart
jag har ingenting
egentligen
att klaga pa
ett hallande regn
jag haller paraplyet
over djuren som
sitter kvar
och later dropparna
falla over mig
viskar for mig sjalv
nu fick ni som ni vill
nu fick ni som ni vill
jag ville bara ha
nagonting att leva for

i Kina ater dom hundar
det ar sant
men inte i Shanghai


jag stirrar med oppen mun
pa dom andra som
stanger munnarna
efter gehor
varfor ar jag inte som dom
varfor ar dom inte som mig
vi ar bara nummer
pa en lapp
rangordnade
i en ko
till en disk
i ett apotek
dom saljer
medicin
som nagon sager ar bra
vi ska leva
4-ever
om vi bara svaljer en om dagen
jag tommer hela burken
pa samma gang
i ett sjalvmordsforsok
ber en bon till djavulen
hogt
sa att alla hor

det ar en karusell
dar alla andra
verkar aka med
pa liv och dod
jag aker med
for nojes skull

och folk snackar
fortfarande om
Formula One
jag sag loppet
nar Ayrton Senna dog
vi behover inte
prata mer
pa stan gar en gubbe
forbi ett fruktstand
tar ett apple i sin hand
sager
jag var dar
nar Eva at sitt
vi behover inte snacka mer

jag kan se hur han ler
nar han ser att
jag ser
ler igen nar han ser att
jag ocksa
ler

servitoren ar fetare
an kunderna
vad ska vi saga till
vara barn
pa Zoo
servera mig en
coca-cola light
jag vill se om det fungerar
visa oss den storsta
elefanten
jag vill se hur
barnen reagerar

och dom planerar resan
langt i forvag
varje stopp
blir en
sats till nasta hopp
satt er ner och andas
pa vagen hem
har allting forandrats

jag beklagar
mig for
dom som sa
att jag aldrig
skulle bli sa stor
i hamnen
ar alla lika sma
vi sager trots allt
som ett hej da
och ses snart igen
ses till jul
da har jag vaskan full
med leksaker
for barn
som ar aldre
an dom tror
lego med bitar i neon
vi dansar alltid
runt julgranen i for stora
skor

folk ser monster overallt
jag star under
spindelmammas nat
och varfor maste allting
betyda sa mycket
varfor kan jag inte bara
ta det for vad det ar
och leva vidare som en
normal man

gick jag pa myten
om mig sjalv
gor alla det
nar myten man vaver
blir storre an
en sjalv

hur sorterar vi korten
pa UNO
efter nummer
eller efter farg
hur sorterar vi
vannerna
vi lamnade kvar
efter karlek
eller efter valbehag
sattet dom stod
och sa
jag kommer aldrig hit igen
lillasystrar
bli aldrig som oss

nar dom star
pa rad och klappar
varandra pa ryggen
ska vi sta bredvid
och latsas att
vi inte forstod
att
dom som kom dit forst
appladerar alltid hogst
for oss som latsas
att vi inte vet
att appladera hogt
och appladera lagt
ar bara ett satt
att fordriva tiden
pa

sa klappa pa
klappa da

det ar en resa
och jag ser
folk med stora karror
springa forbi i stora klungor
med frukt
levande djur
ormar
och grashoppor
pa en marknad mitt i stan

panik
overallt
panik
kop mig for 10 kameler
sa kan jag kavla upp kartan
over dar jag bor
kop mig for 5 kameler
och jag kryssar for
ett helt
grannkvarter
kop mig for 2 kameler
jag aldrig ens
suttit pa en hast
kop mig for en kamel
och ta mig till
platsen
dar kamelerna
trivs
bast

hur hade Dylan
gjort om han var som mig
sa har liten
jag ser han sitta med armarna i kors
blicken sned
och roka en cigarett
sa jag tander
annu en
forsoker satta mig likadant
hoppas
att en dag
blir
jag
kanske
lika snygg som han

trott
pa att bara finnas till
regler
vem har sagt
att rott vin i manskenet
inte ar bra
var det
han
eller hon
som sa att
nar tomten kommer
ar vi alla barn
var det han
som hogg
ner den
hogsta julgranen
bara
for att
det
alltid
har
varit sa
vad gjorde folket innan
det roda vinet fanns
var det hon
som uppfann
atombomben och sa
med det har i sjalvforsvar
finns inga krig
kvar

lar mig
nagonting
hur barn blir till
gor om mig
sa kan jag fodas om som
fralsaren
en dare
kladd i vitt
ar alltid svart pa insidan
for allt
ar
sa relativt
sa jag dor
och aven
upprorsmakaren maste
rida den svarta hasten
ibland
snalla doda mig
visa mig hur man dor
genom att springa
barfota pa en ang
och bara trilla ner
i ett svart hal
eller nagot
for allt ar sa
relativt
sa jag dor
bara genom
att se
barfotabarn dra
karrorna med frukt
genom stan

kommer du ihag
nar vi horde Primal Screams
Screamadelica
forsta gangen
med varmen
mot din altans
nyoljade brador
och tva glas saft
jag kavlade upp byxorna
anda upp till naveln
och du kavlade upp dina
minst lika
hogt
nar jag horde
Gram Parsons sjunga Love hurts
forsta gangen
var jag ensam
bla
och nastan dod
for jag trodde att han visste
hur allting skulle bli
och jag visste redan
hur dod han var
men i spegeln
stod han som en van
och om jag stirrade
tillrackligt lange
kunde jag se honom
le
sen blinkade jag
och
han
var
bara
sa dod
som man kan bli

for
mina enda vanner
ar alltid dom som forklarar
nya
satt att do pa
ungefar som om det vacker mig till liv
sager
du andas ju

jag andas
jag andas
men kan halla andan
lange nog
for att simma upp och ner pa
i badkaret
lange nog
for att hora Gram Parsons
sjunga Love hurts
och tro
att jag vet
latsas som att jag forstar
precis hur allting ska bli
jag koper en
enkelbiljett till Joshua tree
bara for att kanna
hur jag mar
fa lift
darifran

det ar lugnt
jag kan sitta i baksatet
andas tungt
och sjunga med

kommer du ihag
nar vi horde
Phil Spectors
He's a rebel
for forsta gangen
The Crystals
var sexigare an alla
porrskadisar
som pojkarna
i parallellklassen
snackade om
du sa
det finns en ros i varje dikeskant
det handlar bara om att hitta den
och jag dansade
for forsta gangen i Prag
bland alla strippor
och fulla
tyskar
forsokte hitta mig sjalv
i rytmen
och veva pa armarna
lagom mycket
for att fortfarande
forvara
takten
lagom lite
for att inte framsta som
utvecklingsstord

nar musiken tystnade
gick alla hem till sig
utan att saga hej da

jag stod kvar
kanns som att jag star dar an

sa dansa da
sa dansa da

forsoker ursakta mig
med att aldrig dansa med
balans
har aldrig varit
mer tilltalande
an flickan i rosa
trika
som ramlar om och om igen

mycket av det
bar jag med mig

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com