Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Wednesday, December 07, 2005

Soon Vietnam

Och sa foddes den vanskapen som fods mellan sjalsfrander som inte talar samma sprak.

Hjarnkraft. Vilket javla ord.

Manniskor jag hatar:

Runar Soogard
Will Smith
Leila Freivalds
Mona Sahlin
Simon Bank
Dom tre javla hockeybogarna
Ernst
Gary Neville
JAN GUILLOU

ya - ya - ya!

Som en fisk i ett akvarium.

Hur ska jag sitta med benen.
Vad ska jag gora av armarna.
Jag maste vara cool, nu.
Undrar om hon alskar mig.
Ska jag klappa valparna,
eller lata dom ga.
Taxibilarna cirkulerar.
Manen tittar pa.
Det kanns som att alla stannat hemma i natt.

Mai kom in i ett rum och sjong med i en Neil Young-sang, sen at vi lunch och han snackade om Bob Dylan. Sen, bla bla bla. Sen, bla bla bla. Sen tog han med mig pa en anstallningsintervju dar jag skulle prata engelska med honom, bara for att bevisa for chefen att hans engelska var bra. Och jag tittade mest pa. Och han gestikulerade, och avbrot chefen och harmade nagon, och sa att han hade fatt sparken fran forra jobbet, och han var precis som Spud var pa sin anstallningsintervju, men lika genialt javla smart som Spud var missbildad.

Ni vill sa garna ga er egen vag
att ni glommer av malet med
resans fard graver ner OSS sa
mycket i det som star bredvid
och tittar pa att vi glommer
av att vi gar

sa plockar jag kroppen ren fran
aska och det kvaver min rastloshet
med dom minstar kornen och
vem bryr sig egentligen men
vad skulle vi annars gora
stoppar ner det i samma kopp
av punstertvatt och smuts ar inte
killen mitt emot mig sulter ogonen
nar jag skriver
och snubblar pa vagen hem

imma pa fonstret som fryser in
till tva sma klumpar av is sa
gor jag anglar i askan nar
andra gor anglar i snon
for stortade anglar lyser
klarast som branda barn
skriker hogst och san vill jag ocksa bli

maste man skynda sig for
att bli nagonting tagga ner
for att pass in

***

Fan, jag ar sa javla trott.

***

Imon, 22 timmars resa till Kunming. 10 timmar till den vietnamesiska gransen. 5 timmar till Hanoi. Ovrernattning och tag igen.

***

Nagra sista blogg-inlagg fran China alltsa. For den har gangen. Vilket javla land, och vilket javla folk. Det basta landet jag varit i och den basta tiden i mitt liv, utan konkurrens.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com