Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Monday, January 23, 2006

936. Muhammad Ali



Ah, den står där lutad mot väggen; 1965, den 25:e maj, Muhammad Ali står med och skriker över en liggande Sonny Liston, David vann mot Goliat och den bilden och dom snygga Everlast-shortsen och hur snygg han är, fortfarande Cassius Clay men på väg därifrån, lärde han folk att dansa för att överleva, dansa för att slåss, dansa i självförsvar, inramad med en billig, svart, plastram från Ica Maxi för 29:50 kommer den alltid vara mitt hem, mer än alla släktfotografier som hänger på min mormors vägg, jag är inte där, jag är fri, jag är fri, jag är fri till att säga hej då till dom som tror att jag är som dom, jag är fri till att inte åka till Vietnam och jag är fri till att ta stryk från George Foreman i sju ronder för att slå ett slag i den 8:e ronden och I'M GONNA DANCE TONIGHT, I'M GONNA DANCE, I'M GONNA DANCE, och det finns ett Zlatan-citat när han berättar om kärleken till Muhammad Ali med, bara dom här orden; han sa att han skulle knocka någon i den 4:e ronden och så gjorde han det, och ibland när jag inte kan sova, tittar jag på tavlan som står lutad mot väggen, och tror att det är sant, att det är på riktigt, att vi lever, och sen dör vi, men ändå.

***

Andra som jag ska försöka skriva om:

Garrincha
Dean Moriarty
Van Gogh
Jacob Riis
James Dean
Daniel Johnston
Bob Dylan
Arthur Rimbaud
Franz Kafka

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com