Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, January 13, 2006

887. Psychocandy

Vad fan, persiennerna hänger snett och mörkret strömmar in och det finns ingenstans att skydda sig mot det som händer utanför och högtalarna knastrar och jag kommer ihåg första gången jag hörde någon säga att Psychocandy var världens bästa skiva, jag kommer nästan ihåg hur han såg ut, han såg ut som den tredje brodern Reid, men jag visste inte det då, han hade rödsvartrandig t-shirt och svarta jeans och satt med benen i en park och rökte hasch, han sa så, han sa att Psychocandy var bäst, hahaha, och jag köpte Psychocandy en gång några månader senare och min nya stereo var alldeles för bra, alldeles för clean, och jag kom från Kina och Bangkok igår och ville lyssna på skivan igen, och jag känner mig som killen i parken idag, min stereo är söndrig och högtalarna knastrar och det känns som att det ska vara så, som att det är min tur, som att ett hel årtionde av söndriga själar ligger och vrider sig mellan varje ton, och trumtakterna är nästan lika monotona som en trummaskin och bröderna Reids rösterna verkar lika avlägsna som frånvarande och bortkomna och det finns ett rum i varje hjärna, ett tomrum, där alla tankar och idéer tvättar sina kläder och hänger upp kläderna på tork, det finns ett sånt rum i varje hjärna och Psychocandy spelades in där, togs fram, torkades, och blev till en topp 6-lista på en blogg från rummet bredvid, hey >>>

6. CUT DEAD

"You made me fall
Broke me up and took it all
Call me your messed up boy"


5. THE HARDEST WALK

"And I'm stuck in a shack
Down the back of the sea
Oh and I'm alive and I'm alone
Inside a sick sick dream
Oh is it me
Is it me that feels so weak
I cannot deceive but I find it hard to speak

The hardest walk you could ever take
Is the walk you take from A to B to C

I walk
Oh honey I talk
Don't want you to want me"


4. JUST LIKE HONEY

"Walking back to you
Is the hardest thing that
I can do
That I can do for you
For you

I'll be your plastic toy
I'll be your plastic toy
For you"


3. SOWING SEEDS

I'm sowing seeds
I'm sowing seeds

I feel as sharp as a carving knife
So I feel in love for the very last time


2. SOME CANDY TALKING

"Though I've heard it before
Still I need you more and more
But I just can't get away
Cindy kills me every day"


1. SOME CANDY TALKING

Ah, HAH!! Taste of Cindy är introt till den här låten, skivan är skivan om den här tjejen, musiken och själen är den här känslan och jag gråter ibland och jag gråter ibland och jag lyssnar på texten till jag inte orkar längre och stänger av och låter solen bränna mig brun och bränner upp mina randiga tröjor som ett bokbål och låtsas att ingenting längre finns, det här är klimaxet på skivan det här är låten som har 7 låtar efter sig på skivan och 7 låtar före sig, det är låten som om man läser lyriken och inte vet, lika gärna kunde ha varit en tidig Bruce da bozz-låt, en yvig Springsteen i ett dammigt Nebraska, en blodig Mark Kozelek, men trummorna kommer in nästan direkt och man hör att det är The Jesus & Mary Chain nästan lika tydligt som man hör att Just like honey är Psychocandy, och Jim Reid sjunger bara snabbare och snabbare och när han kommer till BUT I WANT TO GET MORE OF THAT STUFF låter han som den vitaste soulartisten ever, som en jättedålig Elvis-kopia som inte ens vet att han är kass, som en stapplig Kevin Rowland, som en Kevin Rowland med rosa klänning och tårar i ögonen och svart sot i blicken, som en Kevin Rowland när han sjunger My national pride på DON'T STAND ME DOWN och inser att han inte längre har något hemland, han låter smm Jim Reid gånger fem, som Jim Reid på alla andra låtar fast bättre, som en skitbra Jim Reid-kopia som inte ens fattar att han måste skruva ner rösten lite för att låta trovärdig, han låter som Jim Reid, haha, och han sjunger rader som..

I'm going down to the place tonight
To see if I can get a taste tonight

..och någonstans där tappade jag bort mig själv bland dom som försökte leta reda på vart jag var, och han sjunger..

I'm going down to the place tonight
The damp and hungry place tonight

..och jag vill ha kärlek från fel håll, bara någonting att titta på, så please, please, me..

Should all the stars shine in the sky
They couldn't outshine your sparkling eyes

..är den finaste kärleksförklaringen som Moz-barnens generation fått ur sig, yes..

But it's so hard to be the one
To touch and tease and to do it all for fun

..ska jag skriva upp i guld och silver över dörren till huset där jag bor, för att det är sant, för att det är sant, för att det är sant, för att det är sant och för att det är här och nu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com