Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, January 27, 2006

962. PLATON ÄR BÖG

Jag sitter med min filosofibok och Platon och jag borde läsa det nu.
Jag borde läsa det nu och säga någonting smart imon.
Som alla andra säger, fast smartare.
Dom andra ställer mest frågor som är påståenden, och föreläsaren fattar det.
Man ser det i hans ögon.
En gång frågade en kille om Zenon var hans grekiska namn eller hans svenska.
Då sa föreläsaren; hans engelska!
Då sa han, men det är bestämd form.
Sen hände ingenting, och varför ska man veta något sånt.
När vi precis fått reda på att rörelse och tid inte finns,
så frågar någon längst bak om Zenon är hans svenska eller grekiska namn.
En annan sa att Thales var världens första alkemist.
Då sa föreläsaren; NEJ.
Sen tog föreläsaren upp sin plastkopp kaffe och drack upp kaffet som fanns kvar.
Vände sig om och skrev någonting om dom fyra elementen.

Jag borde verkligen läsa Platon nu.
Och säga något smart imon.
Tänk om jag bara hade räckt upp handen och sagt att Platon var bög.
Och sen inte sagt någonting.
Som Lennart Persson mördade sina två systrar.
Ett infall.
Från ingenstans.
PLATON ÄR BÖG.

***

Jag vill verkligen lyssna på:

Arcade Fire - Born on a train (Magnetic Fields-cover)

NU!

***

"I'm very, very happy so please hurt me"

- Antony & the Johnsons

1 Comments:

At 1:29 PM, Blogger the lost feeling said...

haha, jag ser dej framför mej. hur du räcker upp handen och säjer "platon var bög" och sen inte säjer nånting mer. eller ännu bättre, reser dej och går ut. eller nej..bara sitta kvar och låssas som ingenting är nog det bästa. haha.

själv kom jag aldrig så långt, men en gång besvarade jag en psykologitenta, om perception, hur vi uppfattar saker, enbart med citat av bright eyes och ryan adams. jag fick två poäng.

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com