Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Thursday, July 06, 2006

1295. Rimbaud & rädslan

Rimbaud, hur han rannsakade sig själv med varje dikt han skrev.
Som dåren framför sin spegelbild.
Inte som andra folk tittar i spegeln och ser vem han är.
Idag är jag glad.
Idag är jag inte glad.
Nej, inte så.
Men som dåren framför sin spegelbild som hittar sig själv bara när han slår med handen mot spegelglaset.
Krossar spegelglaset.
Till att se vilka skärvor som sitter kvar, och från dom; finna vägen därifrån.

***

Brända barn med tändstickor.
Vuxet folk på Robbie Williams-konsert.
Dagen när god saved the queen strulade kungen med dotterns kompisar.
Tre vissna rosor i en vas. Ett vykort dränkt av hemlängtan.
Ett plus ett plus ett är tre.
Säger busschauffören till passagerarna och kör i rondellen.
Motsols. Motströms.
Runt. Runt. Runt. Runt. Runt.
I säkert fem tusen år.

***

En snöstorm av ord. Jag skottar in mitt revir. En plats att sova på.
Rädslan för att träffa någon som berättar för mig, precis vad kärlek är. Rädslan för att bli kär nog att inte längre kunna stå upp utan att luta sig mot något. Rädslan för att lägga av mitt liv, håna mitt förflutna, och växa upp till en anständigt liv med villa, vovve, och barnfamilj. Rädslan för att bli som alla andra, vara som alla andra. Men ändå mötas av samma spegelbild. Samma drömmar. Och samma rädsla för rädslan av att inte äga någonting av värde. Inte ens ett liv, att värdesätta. Rädslan för rädslan och samtidigt; hur jag i varje ögonblick trånar efter att få ha någon att älska, någon som älskar mig, någons famn att falla in i och nästan bäras hem, ett hem att komma hem till och några barn att döpa enligt samma rotlösa sed och tradition som vi i gemen kallar religion. Rädslan för att rädslan en gång ska botas, och bytas ut mot döda gelikars lycka och självbelåtenhet så att jag inte längre känner någonting, inte längre blöder, inte längre svettas för att komma ut och vinna den där friheten som är allt som betyder någonting men som heller, på intet sätt finns. Allt är bara ett tidsfördriv.

***

Jag ska dö med smuts mellan tårna. Jag ska dö med risig frisyr.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com