Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Sunday, December 17, 2006

1480. Ett år

14 december

Storm ute. Fönstret ilar, ventilen ilar. Det drar kallt och jag ligger kvar under täcket länge, länge. Vet att jag borde gå upp, men ligger kvar. Tar upp en bok men är för avdomnad för att läsa. För veck. Lägger kudden över huvudet, drar över täcket och försöker tänka på någonting annat än hur mycket klockan är.


15 december

Går inte att somna. Tankarna gnager, suger som blodiglar. Hjärtat bultar, tänk om jag aldrig kommer kunna somna igen. Tänker på bonden i Vietnam som inte har sovit på 35 år. Tankarna allt mer närvarande, allt mer levande. Vänder mig i sömnen. Ålar mig i frustration. Kommer på att blunda är samma sak som att stirra rakt in i sina ögonlock. Och att man aldrig kan vila ögonen egentligen. Försöker att inte tänka på det. Försöker att inte tänka på någonting, men tankarna håller fast mig. Vad om jag inte skulle vakna upp imorgon? Lägger mig i fosterställning. Orolig för hur jag nu för tiden vaknar med käken avdomnad, fingrarna spända, allting spänt. Upptryckt mot väggen, som om drömmarna slagits med mig. Kommer ändå inte ihåg vad jag drömt om.


16 december

Varför blir jag bara kär i dom som inte vet vem jag är? Som inte ens vet vad jag heter. Som att kärlek bara finns på håll och så fort någon kommer nära inpå, nära nog river den ner all form av föreställning jag har haft om kärleken och jag drar mig undan. Sluter mig, låser dörren, borrar ner mig i böckerna. Och förbannar mig för att jag över huvud taget träffade någon. Som om det var ett slöseri med tid.


17 december

När jag var liten var jag alltid rädd. Jag trodde att alla skulle döda mig. Även om jag inte känner samma rädsla nu känns det som att den måste finnas någonstans. Undangömd, förträngd, men nog måste den finnas kvar? Vart skulle den annars ha tagit vägen? Jag är inte längre rädd för slagsmål. Istället söker jag tillfällen att bråka. Tänker att om någon vill slå mig så får han slå mig och jag ska ge honom en bra match. Helst så att båda blöder, och efteråt ska jag bjuda honom på en cigarett och vi ska analysera slagsmålet som gubbar i skägg analyserar sina schackpartier.

2 Comments:

At 11:05 PM, Anonymous Anonymous said...

en sån fantastisk blogg, man kanske borde bli prenumerant...

 
At 1:20 AM, Blogger Alfredo Augusto said...

tack, tack du.. peace!

 

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com