Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, October 22, 2005

17 ar

Nar jag var 17 ar
kommer fortfarande ihag det
som igar

tiden
nar kladerna
var stora nog att
leka kurragomma
pa

jag spelade
sax
pase
sten

nar jag var liten

nu vill inte
nagon
langre vara med

dom sager
spela du
sa tittar vi
pa

sa jag spelar
sjalv

men det ar inte
samma sak

nu ar jag aldre
och det var inte
menat sa

102
103
104
ar

forlat

det var inte
ens
meningen

***

Och magiskt
rimmar
med tragiskt
det ar knappast
nagon
tillfallighet

***

Vantar
med armarna i kors
och ciggen
i handen
som en barn
haller sin forsta
klubba
glasspinne
joint
och
kondom

vantar pa bussen
som aldrig kommer
men som skulle ta mig harifran

i dikeskanten
slanger dom returpapper
pa bussen reviderar jag
formogenhetsskatten

bussen jag vantar pa
maste ha kort pa nagonting

***

Det vackra i ensahmeten
som speglar sig mot
avgrunden
reflekterar
andras anleten

pa andra sidan
vad finns dar

***

Farsan blev bara
40 ar
han ar dod nu
som du nog forstar

sjunger en pojke
pa femte trappsteget

i handen haller han
en cigarett

det ar ingen hyllning
till karleken
nar jag viskar ditt namn
i solnedgangen

du sa att du var kar i mig
anda tills du sag min baksida

och jag kopte dom dyraste
blommorna i stan
bara for att mota dig
pa perrongen

dar gick du med en annan man

latsades att du inte sag

jag vet att du sag
jag vet att du sag

***

Kjell Alinge sa till mig en gang
vi borde skriva en bok ihop
du borjar fran ena sidan
sa borjar jag fran den andra

mycket av det bar jag med mig

***

Som ett satt att foroka sig
ska jag tvatta mina klader
i blod
spraya dom med parfym
och pissa in mitt revir
vart
jag
an
gar

ar det inte lustigt hur folket i Madrid
borstar
sina
har

varfor lognaren ar forkladd
vet bara sanningen
hur han ser
ut
vet bara
spegelbilden

ar det inte lustigt att veta
varfor
saker fungerar
utan att se
hur

***

Sma fragment
av det som blev over
skapar en kansla
av att inte racka till
nar allt vi vill
ar det vi inte
behover

det ar ett
hyckleri med tid
att stalla fram
klockan
till sommarskrud

vad
ar
det
for
fel
pa
mig

?

***

Pa andra sidan
an sitter
fiskarna
med torpeder
istallet
for spon
och fragar folket som gar forbi

vad heter hon
som
at
applet
i
Edens lustgard

om ni ser
henne
sag halla

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com