Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Monday, October 17, 2005

Clownen och akrobaten

Sirener bryter av
havsvagors brus
pa morgonen laser vi
om skandaler

***

Sitter med benen i kors
forsoker hitta vagen ut
vi som ar
beroende av gemenskap
lamnas alltid ensamma
nar festen ar slut
som smultron
tras pa grasstran
fylls bomberna
med krut

ar vanskapen en
cigg
fimpar jag askan
mot mitt brost
for dom som aldrig
larde sig
vika pappersflygplan
ar askskurarna
en trost

med tarna kilade mot
klippkanten
finns inte langre
nagon host

***

Ett trauma
utan slut
min tunga
mot din kind
vad vet folk om
estetik
forran dom hanger
upp och ned
vad vet du om
karleken
forran du
forgaves
saknat den

mot himmelen
finns inga
oppna portar
kvar

***

Dom censurerade mitt namn
i telefonkatalogen
dom reformerar
barns frisyrer till
harbotten
hos mig finns ingen nod

jag har en kansla av att aldrig
vara dar

***

Mannen med akustisk gitarr
spelar med ogonen
nar blicken skannar publiken
drar strangarna
i vag till en annan planet

visst ar det underbart
att bara
fa
finnas till

jag ser pa mannen
som stirrar rakt igenom mig
det finns en gata i Kina
som heter
stjarnornas aveny

nar jag blundar
sa ar jag dar
liggande i
rannstenen
och nar jag tittar
sa hanger stjarnorna over mig

mannen med gitarren
sjunger att varje
stjarna
har sitt eget namn
och for varje stjarnfall
finns det en man
vid ruinens brant
med platspade
och skottkarra

som begraver den

visst ar det underbart
att bara
fa
finnas till

***

Karaoke dar skrattsalvorna
avloser varandra
i det morkaste rummet
ar allting
pa riktigt
och herre gud
jag maste kopa en jacka imon

med flaskor fyllda
av tinner
gar barnens drommar
i kras
nar flaskorna ar tomda
bjuder dom in sig sjalva
till barnkalas

***

Jag spelar
kladpoker
med mig sjalv

***

Pa ruta ett finns ingen atervando
pa ruta tva
vander sig alla om

per automatik
tank att heta sa

med skyltar blandade
av solen
vranger jag
solglasogonen ut och in
och prislappar
i borjan utav grander
istallet for
avstandet
till vart mal

dar borta star
en unge
lutad mot sin vagg
och saljer
frukter till
kunderna
for extrapris

***

Clownen
och
akbrobaten
gestikulerar
om
vem
som
slog
vem
forst

med gammaldags mimik
och en Charlie Chaplin-
kapp
smink
och losa ogonfransar
skyller jag
allt
pa
han som ligger ner

***

Med renbagens alla farger
pa en plastikkirurgi
ska jag tomma mina fickor
pa lyckorus och han

jag ater dyr choklad till frukost

om jag vill

***

Du sa
vad ska vi gora nar snon smalter
och vi stack in moroten
nagra centimeter till

snogubben i parken
var skev
och paranoid
vi sa
det gor ingenting
det ar inte ditt fel
och han sa ingenting
svarade inte ens
stod bara dar sag olycklig ut

sa vi
klappade den pa huvudet
och sa
vi alskar dig anda
stack in nagra kvistar
i axelhojd och sa
nu kan du fa oss
sa latt
men krama oss inte
om du inte vill
och han stod bara dar
och sag ledsen
och forvirrad ut
han kanske saknade sina
snobollsbarn
och vi gjorde halen
mot tinningen
djupare anda
sa till varandra
han hor oss nog
sa jag viskade i ditt ora
jag maste hem
och ata nu

sen sprang vi darifran
och vande oss aldrig
om
jag ville inte se
hur ensam den var
och snon smalte
men kvistarna blev kvar

jag samlade upp dom
dagen efter
och taljde dom till
trumpinnar

fortfarande

kan du fa
mig
lika latt
som forut

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com