Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Monday, October 24, 2005

Betonganglar

Det finns en tjej har
som grater nar alla grater

och haller med
nar alla skrattar

och det sa uppenbart
nar nagon
gar forbi

att drommarna om
verkligheten
nastan
dodar
oss

med fantasi

och vi ar
aldrig
starkare
an
sa

***

The Clientele ar oktober
nar det regnar
och det sista lovet
darrar ner over
allen pa regntyngda
grenar

lyktstolparna skyms
av dropparna
och vinden haller
fast polarna
till boljande oceaner

ett i varje horn

och jag satt alltid pa mitt
sovrum och lyssnade
pa deras album da

fran sovrumsfonstret
och vinklade persienner
sag jag folket ga forbi
som morka gestalter

skepnader
fran vagg till vagg

Tom Waits ar an nar
den fryser till is
och den varma whiskeyn
i vanster hand
den andra
ihopkurad till en sten
nerkord i fickan
och bockerna pa hyllan
over sangen
betydde alltid mer
an telefonsamtalen man
aldrig fick

***

Nyhetsankaret skriker
nar hon berattar
historierna om sin barndom

boldpest
klamydia
kolik

och om tiden i fangelset

det rinner tarar
ner for hans kind
som vatten i uttorkade
flodfaror
blod i en ensam
bassang
nar han sager att
om en forlorar
sa vinner alla andra

pa samma gang

sa vi jublar val nu

har jublar bara jag

och den missforstadda poeten
forstar bara hur missforstadd
han ar

skriver en sang om friheten
om att
han som aldrig slogs
blev en del av gemenskapen

och talar hogt om att
starta en revolution
pa sin egen fodelsedag

kallar till vapnad kamp
bara for att fa halla
nagons hand

dom sjunger sangen
som ett manifest
och sparrar in hon
som sjunger bast

***

Konstapeln klappar barnen
med en bajonett
halsar oss valkomna hem
med en flagga
pa halv stang

det ar han i
for stor kostym

med ena handen knuten
den andra handen
hangande fri

ber oss ga vidare
till ga

nar vi forsoker forklara
att allting inte
ar sa latt
som att bara
slass for sin ratt

***

Tidningsforsaljaren river ut
bladen som handlar om hur
en annan tidningsforsaljare
vann tre miljoner pa lotto

villa
barn
och
fru

***

Tiggaren ar blind

sa vi gar forbi

extra tysta

med lite battre samveten

som om han inte hor

skillnaden

pa

dom

och

oss

***

I alkoholisternas kylskap finns
moglig frukt

av nagonting som var sa fint forut

dom at det bara for sent

***

Jag saknar att sakna dig
det var sa verkligt da

mer an att vara nara dig

ju narmare jag kom
desto tydligare blev det
att du var bara en drom

en san dar rysk docka
som man skalar av

skal
efter
skal

for att se
att inuti
finns annu ett
skal

***

Jag har alltid
foredragit
snoanglar
framfor betong

for att snon
smalter bort

som man hor
fiskarnas plask
i hela Hangzhou

kanske tanker fiskarna
likadant

och kanske ar det
darfor dom
lever dar

som ekon hor
man vagorna
skvalpa under
bryggorna

***

Jag ar fodd
i ett
gransland

***

Mot vattenytan
behover man bara
bygga halvcirklar

kanske ar det samma
sak med drommarna
om havsanglar

plotsligt star man
bara dar framfor spegeln

och vantar pa ett svar

***

Har telefonforsaljarna
verkligen
samma ton nar dom
pratar med
foraldrarna

pojken utan framtander
bryter av isglassen med
handerna

jag har hort
men
ar det sant

att Simbas
pappa dor
aven i repriserna

***

Jag
vet
ingenting

jag
vet
ingenting

jag
vet
ingenting

det ar sant

men ska jag behova
poangtera det
varje gang vi mots

***

I hornet
star en man
och spelar
Bridge over
troubled water
med en hand

forsoker tjana pengar
pa det

men

jag har aldrig sett

en tusenfoting hoppa runt
pa ett ben

jag har aldrig sett
Jan Ullrich cykla
upp och ner

***

Om vi inte vinner
sa forlarar vi
och alla vi inte
kanner blir vara
ovanner

sen svar vi at
vagabonderna som
drar fran dorr till
dorr for att hitta
vagen fram

vi skyddar vara hem
med vapen
for att doda

den lilla
gnistan
frihet till liv
maste
hela tiden forsvara
sig mot
radslan for att
bli kvar
tills
ratten till dod
blir det enda
vi har

dom ser mig i profil
nar jag rakar mina ben

jag tar aldrig kort
nar andra tittar pa
det ar som att onanera
offentligt

tank pa det

en gang till

det ar ungefar samma sak

lever vi inte
bara
genom att forbruka det

ar inte all konst
forsok
att forskona sin
egen spegelbild

och om det ar sa

hur ska nagon
da
nagonsin
forsta
mig nar jag krossar
sonder
varenda spegelbild

som finns

en forskoning
av insidan

en trasig sjal
pa drift

for att det ar jag
for att det ar jag

sa
javla
mycket
mig

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com