Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Sunday, October 23, 2005

En blodig kniv i Brutus hand

Salivet sprider
sig over filtret
som vagorna efter
ett bombnedslag
dom staller ett askfat
framfor fotterna
for att se
om jag kan hoppa over
det

varfor blev jag
alltid
kar i skadespelarna
som dog forst
du vet killen
som rullade ner for stupet
nar James Dean stannade
kvar

och jag har alltid
kunnat stava mitt namn
i titlarna pa
filmer jag tycker om

det ar mitt satt
att fanga vardagen
genom att bli
en del av det
jag kan kanna pulsen
stiga
hos frukthandlaren
nar han ser en
BMW aka forbi
och jag vill saga
hur
likadana vi ar

aven nar jag
kor BMW:n
som aker forbi
vevar ner rutan
och blinkar rott
med ena ogat

men jag talar inte
hans sprak
och det ar alltid
samma monster
mitt kroppsprak racker inte
till jag viftar bara
pa armarna
och ser dum ut

nar nagon sa
du stavar fel
men jag
heter
sa
som paddorna i Magnolia
alla bar
sina egna namn
och kejsaren i Rom
blev aldrig storre
an en blodig
kniv
i Brutus hand
mitt namn stavas
alltid i stora
bokstaver
men ibland
sa stavar jag fel

det ar mitt satt
att fanga vardagen
genom att fly darifran
som en haxa
pa sin kapp
och bli precis lika
liten eller precis lika
stor
som modellerna pa
reklampelarna som
berattar en del av
sanningen just genom
att sta dar och
le dag ut och dag
in

jag poserar framfor
spegeln pa
samma satt
och ibland
glommer jag av vem
jag ar

under Bob Dylans
autograf har jag
skrivit mitt eget namn
bara for att kanna hur
det kanns
att sta sa nara
sig sjalv
men anda sa langt ifran

alla andra skulle sakert
saga
att jag stavat fel

det star
Bob Dylan loves you
och det
kanske ar sant
vem vet
men det ar mitt namn

och jag ar en san
som alltid fragade
tomten om han ville
sova over
i min sang
sa kan jag sova
pa golvet bredvid
for det ar en lang
vag hem
och vagen hit
var minst lika lang
tomten skrattade
bara och sa
nej tack
jag har renarna som drar mig

okay
forlat
jag tankte inte pa det

nar cigaretten ar slut
trampar jag pa den

ett litet steg for mig
men ett stort steg
for

m
a
n
s
k
l
i
g
h
e
t
e
n

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com