Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Sunday, October 23, 2005

Ett minus tva

1.

Vi klar ut oss
for att visa
vilka vi ar

och lar vara barn
ga for att
komma harifran

springa
for att komma
ikapp alla
forlorade ar
pa kapp
med tiden
och pa jakt
efter det som
forfaderna
lamnade kvar

lognaren har
klatt ut sig
till en
bingolottforsaljare
och star med
jackan
uppknappt
lutad mot
en vagg

i regnet
med dropparna
mot hakan kan man
se dom graa
strana under
nasan
reflekteras

han maste vara
minst
hundraattio
bast

sager kop mig
till dom som gar forbi
for 20 spann
sa saljer jag mitt
kon for kilopris
for extrapris
pa postorder

det ar nastan samma sak

sanningen
snurrar hjulet
i direktsanding
och sager
att nagra vinner
ibland
men dom som forlorar
gloms bort

i regnet av konfetti
drunknar dom

men tiden laker alla sar
och rosorna
fran studenten
vissnar till slut
langsamt bort
plagsamt
ruttnar jag mitt
hjarta till
melankolik
och klar ut mig
till en lycklig
man
med ett leende
som om jag vann

tank att fa falla ut
fran 88:e vaningen
Jinmao tower
over Shanghai
med konfetti i haret
och ballonger
runt midjan
till musiken av
Elvis
I can't help
falling in love
with you
och tystnaden efterat
ar alltid vackrare
och kanske
varldens basta lat
i alla fall den langsta

21 ar och 364 dagar
minus 3:34

pa marken
nedanfor vantar dom
hand i hand
med gospel i ogonen
och kramdjur i handerna
en tarta med
22 outblasta
ljus pa att
jag ska ta hissen
ner och forklara
vad jag sag
i utgangen
entren
med den roda trappan
utrullad framfor fotterna
gestikulera som om jag
agde
tornet
Shanghai

dom

vad begar ni

har inte sett nagonting
som inte blev en
del av mig
har aldrig sett mig sjalv
i spegelbilden
utan att falla
isar

snalla
begrav mig
under plastbollarna
pa McDonalds
klistra en nummerlapp
fran charketuri-disken
pa Konsum over
gravstenen och
rista in under

att

har vilar en pojke
som gick pa
myten om att aven
svarta anglar finns
det galler bara att
ta steget ut
och fanga dom

rista in att
jag bara kladde
pa mig fel klader
i ett provrum
pa H and M
att det inte var
meningen att
vranga trojan
ut och in
snurra prislappen
runt handleden
slipsknuten som en snara
runt halsgropen

for manga speglar
overallt i alla
vinklar som
visar vem man ar
aven nar man forsoker
forneka det

kanske just da
och
kanske just det

rista in det som en
parantes

stryk ett streck over
fodelsedagen
har aldrig sagt vem jag ar
an vad jag
borde vara

rista in att jag
alskade er
men att aven
karleken behover
grata ibland

farga det med
mitt blod

rott

rista in en ekvation
i granit
for dom som vet
att E = mc2 aldrig
sager mer om nagons liv
an
ett minus tva

ligger tatt bredvid
och andas pa kapp
jag har aldrig varit
radd for ensamheten
och kanske
var det mitt fel
ett snedsteg i
fel riktning

for
inga speglar har nagonsin
tillatit att man
vander sig
om

stall ett kravallstaket
runt omkring
sa att jag inte
kommer darifran
bura in mig
i burarna
dar gorillor
lar sina gorillabarn
att ga
pa grenen
dar den ensamma
sparven sitter
pa samma satt
100 dagar i
strack

som beviset pa att jag levde
och kontrasten

till

svaret pa fragan
varfor jag ligger dar
och sa fort man
lart sig sta
finns risken
for att falla ner
och om man raknar
lange nog blir
svaret

minus ett

och
sag ingenting
lat det bli var
hemlighet

fran dom som aldrig forstar
anda
dom som alltid vet
forstor alla luftslott vi byggt
som om dom agde fantasin
vi bar pa
i fickor utan hal
trillar bara drommarna
ut

ta dom

den enda friheten
ar att ta steget ut
och se hur allt ser
ut fran andra sidan

jag ska saga att
svarta anglar fanns
innan jag stortar mot
betongen
aven om jag inte
sag dom
jag ska saga det
for att det inte
spelar nagon roll

dom star med
rosor pa perrongen
och vantar pa sina
alskade att komma hem

mitt pa sparet
star en pojke
med rosor i sin famn
tarta
22 levande ljus
ballonger runt midjan
och konfetti i sitt har
vantar pa att taget ska
komma och alla
slaktingar
vanner
flickvannen
att komma dit
och se hur liten
och hur oskyldig han ar
nar taget har kort
over honom
till tre delar
over tva spar

for att det alltid har varit sa

lagg en vissen ros
vid min gravplats
ett vykort fran
Beijing

jag vill veta
hur du mar

lat barnen springa i ring
runt gravplatsen
barfota
kasta bollar som dom vill

gorillorna plocka
harstran fran min kropp

och
lat
den
ensamma
sparven
sitta
bredvid


2.

Flickan i Uganda
har inga klader kvar

reser mig upp

who are you
this time

dansar helst bara
med dom som inte
vet vem jag ar

i am the guy
in red

jag ar helt rord
och sa dansar jag tvartom
for dom som larde
kanna mig dar
min puls
mitt satt att
alltid lata
damerna ga forst
bara for att spana in dom
bakifran

ar jag bog
jag ar inte bog

varfor slass jag
alltid mot sanningen
som om det var
en fiende
men nar man slatt
forsta slaget
finns ingen atervando
ur slagsmalet finns
ingen vag ut
som inte gar genom mitten
och den knutna naven i morgonsol
nar blodet ur ororna
har sprutat lange nog

flickan fran Uganda
har sakert ett brustet
hjarta
men ler man bara ett tag
sa ler hon
med


3.

Det handlar bara om att overleva
den som vinner
forsvinner till
segrarnas parad
jag star med lognaren i ett horn
och pratar om dom
grekiska stofilerna


4.

Blundar framfor kameran

vill
inte
veta
hur
ensam
jag
ar


5.

Mitt enda skydd mot stormen
ar en bricka av plast

nagon har sprayat
i guld
att jag vann
hela
Olympiaden

som om jag
skulle ga pa det

jag var inte ens
dar

jag lag hemma och
sov

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com