Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, October 29, 2005

Yangzhou

Och i skuggorna fran lyktorna ovanfor pa gatan och motorvagen som akte forbi och folket pa trottoarne som forsokte salja den sista frukten innan den sista solen gick ner, och dom langa skuggorna som bara visar sig innan skymning, i dom skuggorna leddes jag ner till en javla ormgrop och en cementhala dar tre bussar stod pa tomgang med motorerna pa som for att visa vilken buss som var bast och en alkoholiserad gubbe hade lett mig fram i kanske 30 minuter och det enda jag sa till honom var FUCK OFF, where ARE WE, come on, och jag var Guangzhou i syd, Kinas Los Angeles och kilometer efter kilometer av stora bostadskomplex bredde ut sig langs avenyer med alldeles for mycket damm och ingen kunde prata engelska och taxichaufforen kunde inte kartan och det fanns inget javla dormitory i hela javla stan och jag kom ut fran en 25 timmars lang tagresa som hade blivit 27 timmar efter ett tekniskt fel nagonstans utanfor Hangzhou och pa taget satt tva foraldrar med en trearig dotter som var den sotaste lilla flickan pa hela taget och dom bjod mig pa treratters middag i restaurangvagnen och kopte kyckling pa varje tagstation och jag bjod den lilla flickan pa chokladkex hela tiden och hon bara hade varit 15 ar aldre sa hade jag hoppat av taget i farten med henne i min famn och byggt ett hus vid sidan om och salgit mig till ro dar, i risfalten som susade forbi och folket med roliga hattar och stora lass pa ryggen men hon var bara tre ar och satt i sin mormors famn och lekte med sin farsas kamera och dansade till musiken och klattrade upp for alla sangarna och var sa fri som bara sma barn ar och NO, NO, NO, hon var bara tre ar, sa jag satt och gjorde grimaser som hennes storebror och efter det kom Gunagzhou och tropisk javla hetta, med luftfuktighet ganger tusen och en smutsig Levis-t-shirt och jeans med aska pa och in i en taxibil till Shamian island i andra delen av stan och 30 spann rakt ur fickan och bara rum for 200 spann, for en javla massa som gjorde hela stan 400 % dyrare och jag akte till ett annat hostel, och det var samma sak dar och jag var forvirrad och hade inte atit och letade efter vagar darifran, till Yanhgzhou, och det var dar jag motte den alkoholiserade mannen, pa en gangbro pa vag till en bussterminal och jag visste att ett tag skulle lamna stan en timma senare och han sa Yanhgzhou, och jag sa YES, och han ledde mig en labyrint av krossade motorvagar och jag slog ut med armarna sa att folket vid sidan om trodde att han hade valdtagit mig och en liten tant med sin son blev sa orolig sa att hon foljde efter hela vagen och val framme, var det en nedsjunkning vid sidan om med dom tre bussarna, och han strackte armarna mot skyn som om han hade vunnit och jag sa fuck off igen och 40 killar fran de tre olika bussbolagen rusade mot mig och den lilla tanten med pojken stannade lite langre bort och dom drog i min vaska och efter det brot det storsta javla slagsmalet i Guangzhous historia ut och dom slogs om mig och en kille tog min vaska och slangde in den i en av bussarna och en annan kille lade sina armar runt min mage och pressade mig mot en annan buss och jag slog till en annan for att sla mig fri och den gamla gubben grat och pa trottoaren ovanfor hade kanske 100 manniskor samlats for att se vad som hande och jag strackte armen mot skyn och ett pekfinger i protest och ropade NU FAR DET FAN VARA NOG men allt det har upprepade sig tva ganger till och jag putte undan en kille sa att han nastan ramlade och den alkoholiserade gubben grat och tittade pa mig som om han sa det var ju jag som tog dig hit och jag hoppade in i hans buss, fick den basta platsen, betalade bara halften av priset och drack upp hel flaska coca-cola i samma klunk och utanfor stod den lilla tanten med pojken och undrade om allt var allright.

Och jag gick ut igen och kande mig som en mastare.

Jag vet inte varfor.

Och jag vill aldrig gora det igen.

En timma senare akte bussen ivag, som en discobuss med fulla ungdomar fran Guangzhou och dom skratade och vi at kycklingsoppa ur samma skal och tande cigaretter inne i bussen och somnade langst ner i vagens gropar, och sen upp igen.

Halv 5 pa morgonen kom vi fram till Yangzhou och vi bestamde traff pa IF bar, klockan 21:00 pa lordag kvall och det regnade och jag ville bara sova och checkade in pa ett hostel mitt emot dar en liten flicka i receptionen sa att nagon hade spytt i mitt dormitory men att staderskan skulle stada upp det sa fort hon hann och jag somnade pa den forsta badden och pa morgonen sag jag nagra flagor fran en intorkad spya, och tankte att det maste ha varit den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com