Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Tuesday, January 31, 2006

975. Dr. Phil

Rwanda Nanjing
Tjetjenien
Kabul och
Stockholms blodbad
oh, gosh
ni skulle sett mitt
sovrum igår

läste jag
den första moseboken
för att förstå vad
som gick fel men
men alla svar
skymdes under hoppet
på en morgondag

antingen tror man på
gud eller så lyssnar man
på popmusik och dom
som aldrig förstod kan
aldrig heller ha fel
drömde jag om Dr. Phil
i natt han sa OH MY
GOD! OH MY GOD! I
DON'T KNOW WHAT I'M
TALKING ABOUT!

har jag aldrig varit i
Vegas men spelat
bort mitt liv med ord
som lånats från
artisterna som dog innan
mig en död på krita
till ljudet av spädbarns
skrik och The Smiths
I know it's over I know
it's over men very
witty Wilde is on
my side gick jag
all in med ögon av
hämnd och blickar
fyllda med kolik
stirrade på korten som
kom upp och sa
vad som än händer så
finns det folk utan tänder
och obegränsad läkarsprit

måste varje mördare
ha ett hjärta av guld
för att mörda någon
behöver man inte stora
tal som 17 + 3 för att
inse att alla svar är
delbara med två och
någon gång byggde
dom en mur mellan
den jag är och den
jag var igår

måste jag ha
fantasi för att befrias
från fantasin alla
sömnlösa nätter med
Rimbaud & drömmarna
måste jag ha
fantasi för att befrias
från fantasin mod för
att våga och sunt förnuft
för att lägga av och
sluta jaga friheten den
fanns bara hos
kejsaren som gick
bar för han tog
på sig sen och vem
uppfann alla sätt att
döda på var det
någon med för mycket
kläder på
sig

jag lägger ner
allt det där
här krävs hjärnkraft
säger banditen med
en arm och tar upp ett
svärd för att
folket ska förstå
här krävs hjärnkraft
säger jag och lägger
ner alla tankar på drömmarna
om att bli någonting

borrar in mig till ett
hål i väggen där det
enda jag kan förlora
är tron på att jag
kan tillbaka allt igen
modet till att gå all in
som Lee Harvey Oswald & sanningen
hade lika gärna kunnat
vara jag med tärningen

är det som skiljer
människor från
djur att vi kan betrakta
vår egen spegelbild
vad skiljer då
myror från mig och
alla dom som inte
ens har
någonting att
titta på

uppstår och förkolnar
framställs och
hånas uppstår
perfektionism av
perfektionisternas
misstag slåss och
be när du är för
svag för att bli
nerslagen skapas
sanningen i lögnarnas
skuggor och av vilket
material ska jag bygga
en bomb av sånt
och kalla det för
självförsvar
för vem av alla olika skepnader
av dig min Brutus vem
kan säga att inte
du dödade även
dig själv då du
vet när så är
poetens uppgift
att skilja tystnaden
som kommer
efteråt dikten tar
slut som ett löv i
allén och jag tror
förstår men älskar du
mig eller ska du
spela svår

säger jag hej då till
dom som är beroende av
munnbloss och polerade
flin säger hej då och
drar ner röken ända
ner för att inte bli som dom
jag dör hellre än
att leva kvar i en värld
där kärleken bara
är ett sätt att vara
på och ibland står det
en tant utanför
Coop Konsum och säljer
cigaretter till
minderåriga och det
känns som att
bara hon i hela stan
vet vad kärlek är vad
kärlek är vad kärlek
är vad kärlek innebär
att dra ett munnbloss
och le precis
som man ska le för
det är dolda kameror här
och där och ibland
är det enda vi
vet en hemlighet

släpp av mig där
folket blundar
och säger vi vet
inte vem du är
vi vet inte vem
du är för sån är
kärleken

sen
gick
alla
därifrån

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com