Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Wednesday, February 02, 2005

Neutral Milk Hotel - Holland, 1945

That was the fucking day,, åh jag hade missat den helt!! Jag hade till och med drägglat till sömns framför en drägglig high school-movie den kvällen. Och. Det var fest i den andra delen av stan. En liten jävla fest för inbjudna folk och indie-kossor..som trodde de visste allting.. och klockan 02:23 eller nåt kom det jävla sms:et som raserade hela min jävla värld och vaggade mig till vaket tillstånd igen.. och stor frisyr och en undran vad fan jag gjorde där.. banga nåt sånt för en drägglig high school-movie. Det stod så här: ”Emanuel dansade så han ramlade”..alla hade dansat, de hade lyssnat på Neutral Milk Hotel.. snackat om vetenskapliga studier och konst, försökt att ha rätt, försökt att dra paralleller till dammiga 70-talsband eller osynliga Rough trade-kontrakt, som inte fanns annat än i deras världar.. de hade snubblat på Tom Wilson och lämnat Happy Mondays utanför.. och hela tiden hade de lyssnat på Neutral Milk Hotel.. och så, som fan, som en blixt, som en knock i fejjan, kom Holland, 1945 på och alla började dansa för att det var så jävla bra.. de började dansa så jävla intensivt och energiskt och frenetiskt så att det säkert inte var en dans alls, bara tre epileptiska anfall staplade på rad.. för de lyssnade på Holland, 1945 och tyckte att Holland, 1945 var världens bästa låt. Just då och just där. Och jag har säkert skrivit det någon gång.. hur i helvete Holland, 1945 blev så släpig och smutsig och grusad.. bara för att de stod i studion allihopa.. och insåg att de hade gjort världens jävla melodi.. en jävla melodi, klar, så att klockorna slutade ringa, spröd så att Brian Wilson lutade sig framåt och spydde, så att Ray Davies började gråta.. bara pop när pop är som bäst, så de förstörde den.. med smuts och grus.. och jag vet inte varför.. men de hatade den nog.. de hatade den så de försökte döda den och i all den energi som frigjordes där, så växte låten till en annan värld. Bortom allt annat. Och tre killar dansade i trans, när resten tittade på. Kl. 02:23, och fan vad jag ville vara där.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com