Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Saturday, April 02, 2005

Anteckningar från en etta med fransk balkong

Förvirringen, förtalet, förblottningen. Undrar i vilket led den går. Undergången. Förfallet, förmaningen, förbannelsen. Förförandet, förälskelsen, förlovningnen. Förlorad igen. Förtroendet, förhoppningen, förlamningen. Förändringen, förädlingen, förskottet. Förlorad igen. Förökningen, förlossningen, förödelsen. Och förlorad igen. Föraningen, föringringen, förköpet. Och förlorad igen. Förvirringen, förvridningen, förstörelsen. Förbrödringen, förflyttningen, förintelsen. Förlorad igen. Förskingringen, förfalskningen, försäljningen. Lämnad tomhänt och hånad. Förlorad igen.

***

Sitter här, med huvudet vilande mot händerna. Med all sin tyngd, med alla tankars tyngd. Så att hakan kuvar sig mot handflatorna och sitter kvar när jag reser mig upp. Så att händerna värker och hakan har ont. Ändå ber jag händerna att sitta kvar, för om jag skulle falla nu. Så skulle jag falla med huvudet först. Längst upp på berget, sitter jag. Jag vacklar, men klarar mig. Det är vad folk säger om mig nu. "Men varför skulle han klättra så himla långt upp?". Jag ville se utsikten, jag ville att ni skulle se mig. Reflektera vad ni är. En regnbåge utan färger sträcker sig över mig, försöker få mig att mattas och tyna bort med bakgrunden. Och den totala brist av envishet som tynger mig ner, och får allt det andra som vacklar, att falla ner. Nu vacklar jag själv, och lyssnar på regnbågens ord. Som en profet till sin lärjunge. Som en bespottad far till sin förlorade son.

***

Anteckningar från en etta med fransk balkong.

***

Elvis Presley - This is the story - En låt som man kan gråta till. Så gråt, barn, gråt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com