Havanna - 2004.12.14

[Ever since I was 8 or 9 I've been standing on the shoreline]

Friday, April 01, 2005

En dröm

Blek, undernärd, närmast ranglig hasar jag mig fram. Apatisk, och utan några känslouttryck, utan ens antydan till en min, lämnar jag alla som kommit dit för att se mig. Utan att säga någonting. Hur jag ska leva mitt liv är också en fråga om hur jag ska lämna det. Min läppar är torra, och hakan orakad. Ögonlocken hänger tyngd, och i andra folk, ser jag mitt eget tillstånd. Bara då vet jag, i deras modersliknande omsorg, hur de erbjuder mig sina hjälpande händer och öppna famnar, och ståtliga axlar, och brustna hjärtan, hur de erbjuder allt men hur jag inte ens kan säga "nej tack". I deras sorgsna blickar, ser jag hur liten jag är. Och kärlek, var kommer all kärlek ifrån?

Det står en man i stan som spelar samma melodi varje dag, och ler. Jag börjar tro att kärleken kommer från honom. Ibland sjunger han, vad jag önskar att jag kunde sjunga med. Ibland dansar några barn framför honom, vad jag önskar att jag också kunde dansa där.

***

Högtalarna står på lut. Himmeln är skev. På TV:n spelar Jan-Ove Waldner pingis. Plattan står på. En kopp kaffe till. Lee Perry sjunger. Solen ler.

***

Min älskling: blåa oskyldiga ögon, som en flickas ögon. Äppelkinder. Och näsan rynkas vid varje skratt. Läppen dras upp mot näsan så att hennes översta tänder syns, skrattet är ljust och barnsligt. Liten näsa, liten kropp. En liten flicka.

***

Ska bada badkar snart. En fastighetsskötare kom och väckte mig idag, rakt ur en hemsk dröm. Och plötsligt när jag reste mig upp stod han innanför dörren och sa "hallå, hallå!". Skyndade mig ner, ursäktade mig för hur det såg ut. Sa att det var stopp i avloppet och han sa att han kunde fixa det. Tog fram sin verktygslåda, gick in på toaletten. Stängde dörren. Jag somnade om. Vaknade några timmar senare, han hade gått. Men lämnat mattan ihopkorvad och skiten i avloppet i toaletten, ospolad. Jag gick ner och såg det, alltså visste jag att han hade varit där och inte bara var ännu en verklig gestalt i min dröm. Och mina drömmar som alltid fångar mig och verkar bolla mig emellan sig. Olika drömmar idag. Drömde att jag låg och somnade och drömde och precis innan jag somnade i drömmen så fick jag i drömmen en idé som jag visste skulle förändra mitt liv, och min kropp värmdes upp och huden knottrades, och jag rös, som om jag stod framför ett Bingolotto-hjul och vann högsta vinsten, när jag somnade i drömmen glömde jag av denna idé och började i den nya drömmen åter att leta efter den, utan att hitta någonting. När jag vaknade upp i drömmen, så var hela mitt liv i spillror, och min kropp var kall och skändad. Så kom fastighetsskötaren in, och jag insåg att allt bara var en dröm, även när jag fick en idé, att det också var en dröm. Men jag kunde inte riktigt släppa tanken på vad idén var, om det var en bra idé eller bara en naiv idé. Naiv som alla drömmar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Bloggtoppen.se BlogRankers.com